Foto: SVT

Lokala företag rädda för ny kilometerskatt

Uppdaterad
Publicerad

En ny vägskatt, där bland annat avstånd kommer mätas, kan slå hårt mot lokala företag som är beroende av lastbilstransporter.

Redan våren 2015 tillsatte regeringen en kommitté som skulle utreda hur en avståndsbaserad vägslitageskatt skulle kunna se ut. Under sommaren talades det om siffror så höga som 26 kronor extra i skatt per körd mil för tung trafik.

Skulle innebära enorma extrakostnader

Även om utredaren Vilhelm Andersson nu är lite mer försiktig och pratar om tio till 20 kronor per mil så är reaktionerna från Västerbotten tydliga. Alla som är beroende av lastbilstransporter är rädda för enorma extrakostnader som kan innebära direkta konkurrensnackdelar mot företag från södra Sverige. 

– Vi hämtar in mjölk från sammanlagt 50 procent av Sveriges geografiska yta, men har bara sju procent av Sveriges totala mjölkmängd, säger Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig för Norrmejerier.

– Jämfört med deras konkurrenter är detta betydligt längre körsträckor som de inte kommer ifrån, säger hon.

”Fel väg att gå att straffa avstånd”

Även på Norra Skogsägarna och hos företagen som transporterar åt Norrmejerier är stämningen dyster.

– Det är helt fel väg att gå att straffa avstånd, det gör till exempel att skog i inlandet automatiskt blir mindre värd. Vi har de avstånd som vi har. I stället borde man kolla på sådana saker som de faktiskt kan göra någonting åt, säger Pär Lärkeryd, vd för Norra Skogsägarna och fortsätter:

– Skulle det till exempel fokuseras på utsläpp, så kan man köpa modernare och renare lastbilar. För vår del skulle en sådan skatt med all sannolikhet betyda merkostnader som landar på runt 30 miljoner kronor per år.

Ministern bemöter kritiken

Finansministern Magdalena Andersson (S) bemötte under gårdagen kritiken angående kilometerskatten och så här säger hon:

– Det här är ett sätt att öka miljöstyrningen och få mer av det gods som nu transporteras på vägen med lastbil som i stället skulle kunna gå på järnväg och på båt. Det är också ett sätt för utländska åkare att kunna vara med och bidra till att finansiera vägarna i Sverige.

Men kommer inte det här slå hårdare mot Norrland?

– Självklart är det så. Men det är också så att i Norrland finns det ett stort behov av att förstärka vägnätet och införa mer åtgärder för att det ska vara driftsäkert på vägnätet. Det är någonting som också är viktigt att ta med i den här diskussionen.

Utredningen kring den nya vägskatten skulle varit klar i december, men ser ut att bli ungefär två månader försenad.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.