Norrbotniabana i nya budgeten

Uppdaterad
Publicerad

Nu ska bygget av Norrbotniabanan komma igång. Pengar finns i den nya regeringens budget. Det beskedet ger Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt på onsdagen.

Något exakt datum för byggstart finns inte ännu. Enligt Jonas Sjöstedt är det viktigt att ett beslut nu har fattats så att man kan gå vidare, bland annat med att söka pengar från EU.

– Det här är mycket viktigt för både Norr- och Västerbotten och en fråga som jag har drivit hårt i förhandlingarna med Socialdemokraterna och Miljöpartiet, säger Sjöstedt till SVT:s Västerbottensnytt.

Höstbudget 2014

– Jag är mycket glad att det lyckades, säger han.

Till att börja med ska planeringen av Norrbotniabanans sträckning bli mer detaljerad. Troligt är att den första etapp som byggs är mellan Umeå och Dåva. Något som Socialdemokraterna lovade redan innan valet.

”Högsta prioritet”

När ska bygget påbörjas?

– Vi har inte satt något exakt datum, men vi kommer att ligga på så att det blir så fort som möjligt. Men Norrbotniabanan ska in i planen, den ska finansieras och den ska börja byggas, säger Sjöstedt.

– Om vi ska få EU-stöd så är det bråttom och det talar för högsta prioritet.

Allt hänger dock på om regeringen får igenom sin budget. Regeringspartierna är inte bara beroende av Vänsterpartiets stöd, eftersom de tillsammans är i minoritet.

Alliansen kritisk

Allianspartierna är kritiska till Jonas Sjöstedts (V) utspel om Norrbotniabanan. Det finns inga nya pengar – tror de.

– Det finns inget nytt under solen. Ni har skrivit att det finns pengar i budgeten, men det är troligtvis de pengar som Socialdemokraterna lovade redan innan valet, säger Edward Riedl.

– Sjöstedt får det att låta som att det är en vinst i budgetförhandlingarna, men det vet vi inte förrän på torsdag när vi ser budgeten.

Inget startdatum

– Skulle det finnas pengar så skulle man kunna lova en byggstart nästa år, det här handlar om att föra väljarna bakom ljuset, säger Edward Riedl.

Innan valet utsåg den dåvarande regeringen en förhandlingsperson för tågtrafiken. Det är en person som skulle samordna järnvägssatsningar. Nu befarar allianspartierna att den rollen försvinner.

– Det här som Sjöstedt kommer med nu har vi redan börjat arbeta med i samband med att vi utsåg en förhandlingsperson. Vi vet ännu inte hur budgeten faktiskt ser ut och vilka nya satsningar som de tänker presentera, säger Heléna Lindahl (C) riksdagsledamot.

– Väljer man att ta bort förhandlingspersonen riskerar banan att bli försenad, säger Edward Riedl.

Om det är de nio kilometrarna till Dåva som finns med i budgeten så är alliansföreträdarna skeptiska:

– Umeå – Dåva är ett industrispår, inte en Norrbotniabana. Jag kan inte se att så många kommer att arbetspendla på den sträckan, säger Heléna Lindahl.

Fakta: Norrbotniabanan

 * Norrbotniabanan är en planerad ny järnväg på 27 mil mellan Umeå och Luleå.

 * Utredningar har visat att de positiva effekterna är mycket stora:

-Transportkostnaderna för godstrafiken kan minska med upp till 30 procent.

-Restiderna för persontrafik kan halveras.

-Koldioxidutsläppen beräknas sjunka med cirka 80 000 ton per år om transporter flyttas till den nya banan.

 * I dag går godstrafiken på Stambanan genom övre Norrland, en bana som byggdes för 1800-talets behov.

 * Den har ett enda spår och är sårbar för störningar, som i olyckliga fall kan förorsaka industrin driftstopp och stora förluster.

Källa: Trafikverket (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Höstbudget 2014

Mer i ämnet