Isak From (S). Foto: TT/SVT

Regeringen vänder – kilometerskatten stryks

Uppdaterad
Publicerad

Förslaget om vägslitageskatt, där tung trafik skulle beskattas baserat på köravstånd, har slopats av regeringen. Det var igår som det omdiskuterade skatteförslaget drogs tillbaka.

Trots att förslaget väntades gå till remiss imorgon beslutar regeringen redan nu att slopa förslaget om vägslitageskatt. Motiveringen var att den tunga trafiken ”i högre grad bära sina kostnader för samhällsekonomin”. Nu stoppas dock förslaget i förtid efter att utredningen mött hård kritik.

– Det är tydligt att utredaren haft ett kontroversiellt sätt att föra utredningen på när han presenterat förslag offentligt under tiden, vilket inte är brukligt under en statlig utredning. Utifrån vad som framkommit kanske det inte landar i det vi efterfrågar och vi tror inte det går att gå vidare. Vi kommer titta på andra vägar, säger Isak From (S), riksledamot i miljö- och jordbruksutskottet.

Kritiserar utredningen

Under våren 2015 tillsatte regeringen en kommitté som skulle utreda hur en avståndsbaserad vägslitageskatt skulle kunna se ut, och i somras gick diskussionerna om siffror så höga som 26 kronor extra i skatt per körd mil för tung trafik.

Trots att den färdiga utredningen var tänkt att skickas till remiss imorgon har man redan nu bestämt att inte gå vidare.

– Utredningen är dålig ur flera olika aspekter. Det var ständigt återkommande uttal, i somras kom spekulationer om 20-28 kronor, vilket förståeligt rev upp en stor oro i näringslivet. Det har varit enormt mycket spekulationer utan att vi politiskt har satt ned foten och har varit omöjligt att bemöta, säger From som menar att aspekterna kring osund konkurrens och hur utländska lastbilar ska bidra till finansinering av landets vägar inte lyfts i utredningen.

Vad önskar du att se till nästa förslag sett till miljöaspekten?

– Att de som investerar i nya lastbilar med ny teknik kring bränsle och utsläpp, säger From.

Läs också: Politiker oense om ny vägskatt

C: Hade också slagit mot konsumenten

Tomas Mörtsell (C), kommunalråd i Storuman jublar över den stoppade kilometerskatten.

– Jag tror de allra flesta här har insett att det är ett orimligt förslag, oavsett partifärg. Det hade varit förödande för den här delen av landet med så långa avstånd. Det fanns ingen miljöprofil på förslaget, utan var en ren fiskal skatt på avstånd, menar Mörtsell som tror att det inte bara blivit företag som drabbats om förslaget gått igenom.

– Förutom för företagen hade en sådan skatt slagit mot konsumentpriset. Det hade blivit dyrare att frakta ur mjölk, korv eller vad som helst till butiken, och det hade blivit dyrare för konsumenten. Hade man genomfört detta hade det blivit fler konsekvenser än man räknat på och det hade blivit dyrare att bo och leva i de glesare delarna av landet, säger han.

Men om man ser till miljöaspekten att det hade blivit mer järnvägstrafik och mindre tung trafik på vägarna?

– Jag tycker inte man haft några miljöaspekter i förslaget. Transporter kommer behövas oavsett. Om man har pratat miljö skulle man haft exempelvis skattelättnad på förnyelsebara drivmedel och högre skatt på fossila bränslen, men det här var bara en skatt på avstånd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.