– Man kan minst sagt säga att det blev lite tokigt, säger Mathias Bergendahl, nordisk informationschef på resebolaget.
I annonsen, som var en del av en bilaga som delades ut i större städer i Sverige i förra veckan, hade Umeå hamnat där Luleå ligger i verkligheten, Luleå hade hamnat i Skellefteå och Skellefteå hade hamnat i Umeå.
”Piloterna har andra kartor än den i annonsen”
Redan kort efter att bilagan delats ut var det folk som hörde av sig till resebolaget och påpekade missen. Men enligt Mathias Bergendahl verkar de flesta ha tagit det hela med en nypa salt och mest tyckt att det varit roligt.
– Det kan ju vara extra känsligt och upplevas stötande att vårt huvudkontor är baserat i Stockholm och att vi blandar ihop de norrländska städerna. Men jag kan lova att våra piloter har helt andra kartor än vad de på annonsavdelningen har, säger han, skrattar och fortsätter:
– Det kan gå lite väl snabbt ibland, men vem vet, nästa gång kanske det är Stockholm och Göteborg som vi blandar ihop.
Resebolaget håller just nu på att utreda var i arbetsprocessen som felet uppstod och hur det kunde gå till.