Bilden är en genrebild och flygplanen på bilden har ingen koppling till texten. Foto: TT

Ilsknade till av försenat flyg – passagerare klev av

Uppdaterad
Publicerad

Flygresenären blev less då dennes plan blev mer och mer försenat. I stället för att vänta valde resenären att kliva av planet – vilket orsakade att flygresan blev 70 minuter försenad för övriga resenärer.

BRA:s flyg TF253 skulle ha avgått från Umeå Airport till Stockholm Bromma klockan 06.40 på torsdagsmorgonen. Men i samband med att resenären valde att kliva av planet blev det kraftiga förseningar.

– Det vräker ner snö, vilket gör att vi har haft förseningar på 20-30 minuter på våra avgångar under morgonen. När resenären insåg att det skulle ta lång tid innan man fick sig iväg valde denna att kliva av planet, säger flygplatschefen Bengt-Ove Lindgren.

”Kan aldrig neka en resenär”

Flygplatsens grundprincip är att bagaget alltid ska följa med resenären, så när personen valde att inte åka med flygplanet skulle dennes bagage hittas och lastas av planet. Detta blev ännu ett moment som orsakade ytterligare förseningar.

– Vi kan aldrig neka någon att kliva av ett plan, men man ska inte kunna skicka ett bagage med en kärra om man själv inte åker med den, säger Lindgren.

Alla avgångar försenade

Samtliga avgångar från Umeå Airport har under torsdagsmorgonen varit 20-35 minuter försenade.

– Anledningen är vädret som ställer till det. Alla moment tar längre tid när det är sådant här väder. Planen kommer in sent till oss, så det är inget vi kan göra något åt. De kommer in sent och avgår sent, säger Lindgren.

BRA:s flyg med avgångstid 09.50 är nu beräknad att avgå 10.50 och deras flight TF265 med avgångstid 13.00 har ny beräknad avgångstid 13.50. Om dessa förseningar beror på vädret kan inte flygplatschefen bekräfta.

Även buss- och tågtrafiken har påverkats med kraftiga förseningar och inställda avgångar under morgonen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.