Marcus Melinder, ansvarig utgivare vid Norran. Foto: SVT

Tidning börjar innehållsdeklarera artiklar

Publicerad

Debatten i främst USA kring journalistik och alternativa fakta har nu tagit sig över Atlanten och influerat svenska medier. Svårigheter i att urskilja nyheter från åsikter på internet och synen på medier ligger bakom Norrans nya ”varudeklaration” av sina tidningsartiklar på webben.

I veckan har tidningen Norran börjat att innehållsdeklarera sina artiklar. På deras webbsida står det ovanför varje artikel eller text vad innehållet är och vem den eventuella avsändaren är. Så här kan det numer se ut på tidningens webbsida:

”Detta är en nyhetsartikel. Det betyder att den berättar om något aktuellt. Vid pågående nyhetshändelser kan händelseutvecklingen förändras efter att artikeln har skrivits.”

”Detta är en insändare. Det betyder att en läsare har skickat in texten för publicering. Innehållet är insändarskribentens egen uppfattning.”

Tidningen är bland de första i landet att börja med deklaration av sina texter. En av föregångarna är Svenska Dagbladet, men där finns beskrivningen bara ovanför ledartexterna:

”Det här är en text från SvD Ledare. Ledarredaktionen är partipolitiskt oavhängig med beteckningen obunden moderat.”

Utgivarna bakom varudeklareringen

Nu har Norran, på initiativ från branschorganisationen Utgivarna, börjat förklara avsändare för sina läsare vad man klickar på för slags texter. Marcus Melinder är styrelsesuppleant i Utgivarna och ansvarig utgivare på tidningen Norran.

– Vi har jobbat med detta ett tag utifrån hur vi ska visa för våra läsare vad vårt innehåll är. Vi har märkt att det kan finnas oklarheter över vad som är en åsikt, en ren faktanyhet eller en insändare och kom fram till att vi vill börja med den typen av transparens och innehållsdeklaration, säger han.

”Journalistiken är satt under press”

Bakgrunden till deklareringen sträcker sig också utanför landets gränser. Fejkade nyheter, faktaresistens och alternativa fakta är begrepp som bubblat upp från, inte minst USA.

– Vi upplever att journalistiken är satt under press. Vi har en ledare i världens största nation som allvarligt säger att etablerade medier är fejkade, vi har en känsla av att vi ofta får kritik för att vi inte säger hela sanningen och det finns alternativa medier säger sig ge en verklig bild. Det vill vi vara en motkraft till, säger Marcus Melinder.

Kan en effekt bli att läsare känner sig dumförklarade?

– Vi gör så nu i alla fall, sedan får vi se. Hittills har vi inte fått någon reaktion från läsare, jag vet inte ens hur mycket man ser det eller tänker på det. Jag tror inte att det kommer röna stora reaktioner, men vi får se. Skulle en diskussion uppstå så välkomnar vi den, säger Melinder.

Motreaktion till misstron hos medier

Styrelseordförande i Utgivarna Sofia Wadensjö Karén ser världsläget som en av de bidragande orsakerna till det nya tilltaget.

– När vi påbörjade arbetet i somras var det redan då ett problem att man hade en misstro hos medier. Det var därifrån vi fick kraft till att se över hur vi kan förbättra oss och vara transparenta med vilken journalistik läsaren möter, säger hon.

På Journalistförbundet menar man att det är en närvarande diskussion på flera redaktioner.

– Det hänger ihop med hur journalistik konsumeras på digitala plattformar, och det är uppenbart att konsumenter inte alltid förstår att det är en opinionstext, säger ordförande Jonas Nordling som tycker att det är värt risken att underskatta läsarens förmåga:

– Visst finns det alltid en risk att man skriver någon på näsan, men var ska man lägga ribban? Att alla ska vara med, eller enbart vissa?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.