Umeåföretag gör bilen laddningsbar

Uppdaterad
Publicerad

Intresset för elbilar ökar kraftigt. Nu finns det ett Umeå-företag som bygger om hybridbilar till laddningsbara hybridbilar. Grundaren till Hybricon, som företaget heter, är Boh Westerlund. Han har sedan länge byggt elfordon.

– Jag insåg redan på sjuttiotalet att vi måste sluta bränna olja och börja köra på el därför att det är det enda rätta för framtiden.

Det är ingen vanlig motorvärmarsladd som Boh Westerlund drar ut innan han ska köra iväg med sin bil. Det är en laddhybrid, en ombyggd Toyota Prius som har laddat klart och nu är redo för en tur.

– En vanlig Toyota Prius kan man bara köra några kilometer på el. Men med den här kan du köra betydligt längre, flera mil enbart på el. Iallafall så länge man håller sig under 50 kilometer i timmen. Man kan köra på el även ovanför femtiokilometer i timmen om man kör försiktigt, eller om du gasar upp till en högre hastighet med hjälp av bensinmotorn och sedan cruisa på den fart du vill ha.

Det Umeåföretaget gör är att dom bygger om den redan befintliga hybridbilen Toyota Prius. Bilen kompletteras med ett extra batteri, en laddare och ett styrssystem.

– Det hörs i princip ingenting annat än dubbdäcken mot vägen.

Upp till 50 kilometer i timmen går bilen enbart på el. Vid högre hastigheter, som till exempel omkörningar går den över till bensin. Att bilindustrin själva inte utvecklar fler sådana här bilar beror delvis på att det inte finns tillräckligt med batterier på marknaden. Även tillgången på laddstolpar är en begränsning för att konceptet ska få ett kommersiellt genombrott. Men i norrland där man redan har ett utbyggt system med elstolpar vid större parkeringar finns det bra förutsättningar för fler laddhybrider. När oljan börja sina och bensinpriserna sticker i höjden tror Boh att den här sortens bilar kommer att vara eftertraktade.

– Jag tror att i framtiden kommer det bli en stor marknad, för att ju dyrare bensinen blir desto intressantare blir det ju att köra på el för alla.

Totalt kostar en sådan här ombyggnation 125 000 kronor. Ska man bygga om en vanligt bil kostar det ännu mer.

Malin Viktorsson

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.