Foto: SVT

”Väldigt ovanligt med nödlandningar”

Uppdaterad
Publicerad

Robert Lindberg, flygplatschef vid Skellefteå airport, om nödlandingen på fredagskvällen då ett plan tvingades ned i Skellefteå.

Ett passagerarplan från flygbolaget Nextjet som var på väg till Vilhelmina från Stockholm tvingades på fredagskvällen nödlanda i Skellefteå, efter ett larm om roderfel. Enligt flygplatschefen i Skellefteå, Robert Lindberg, är det väldigt ovanligt att det här sker.

– Ledningstornet vid Skellefteå flygplats tog emot ett larm från ett flygplan som var på väg till Vilhelmina från Stockholm. Det beslutades direkt om en så kallad grön checklista, vilket innebär ”fara för haveri”. Planet skulle först nödlanda i Umeå, men av någon anledning dirigerades det om till Skellefteå, säger Robert Lindberg.

Tekniskt fel

Vad fick ni för indikationer om vad som var fel på planet?

– Jag kan inte svara på det i nuläget. Det rör sig om ett tekniskt fel, men exakt vad kommer säkert i en rapport under dagen, säger Lindberg.

– Vi sparar inte på resurser inom flyget när det gäller sådana här situationer. Vi tillkallade räddningstjänst, ambulans och polis – vilket är praxis. När sen planet landade säkert, avblåstes insatsen.

”Väldigt ovanligt”

Vet du hur passagerarna tog det här?

– Nej, jag har inga uppgifter om det. Inga passagerare skadades.

Enligt Robert Lindberg hör sådana här händelser till ovanligheterna.

– Det är väldigt ovanligt, speciellt här i Norrland.

Checklistor för flygplatser

Vid en nödstuation innebär grön checklista ”fara för haveri”, gul checklista ”förmodat haveri” och röd checklista ”bekräftat haveri”.

Källa: Transportstyrelsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.