Vårdsökande har hänvisats till fel sjukhus och många i Sollefteå- och Kramforsområdet upplever att man inte fått tillräcklig information kring vilka funktioner som är öppna under sommarstängningen.
Hänvisades fel av 1177
Annica Petterson i Kramfors ringde sjukvårdsupplysningen när hon befarade att dottern brutit foten. Där fick hon uppmaningen att åka till akuten i Sollefteå.
– När vi väl kom dit sa det att de kunde inte göra någon bedömning där, utan vi fick åka till Örnsköldsvik. Det blev en lång bilfärd med en dotter som hade jätteont, konstaterar Annica.
– Jag tycker det är konstigt att 1177 kan säga att man ska åka till ett sjukhus och så är det inte så.
Tre avvikelser – inga vårdskador
Landstingets chefsläkare Per Skude konstaterar att tre avvikelser, men inga vårdskador, har registrerats under sommarstängningens första vecka:
– Det fanns oklarheter i direktiven de första dagarna, kommunikationen mellan sjukhusen kunde ha varit bättre och ett barn från Sollefteå med skelettskada blev först skickad till Sundsvall och sedan till Örnsköldsvik.
SVT: Har informationen från landstinget om vad som gäller kring stängningen varit tillräckligt tydlig?
– Det är för tidigt att säga. Men det är svårt att få alla att ta del av informationen. Det är första gången vi gör den här rutinförändringen, konstaterar Per Skude.
– Det finns mycket att fundera kring hur vi ska informera. Det finns säkert förbättringsutrymme.
Lång väntan på hjälp
Ann-Marie och Sture Gustavsson i Sollefteå visste att delar av akuten var stängd, men trodde ändå att det var dit de skulle vända sig när Ann-Marie fått en köttbit i halsen. Hon hade svåra smärtor och svårt att svälja och andas.
– Man får lite panik. Vi åkte ju till akuten här i Sollefteå, men där tog man inte emot mig, utan det blev Sundsvall, säger Ann-Marie.
– Förut har vi åkt in här och de har fixat det på en kvart, nu blev det 15 timmar innan hon fick någon hjälp, konstaterar Sture Gustavsson, som menar att det skapar en otrygghet att inte veta vad som gäller.