Det är förbjudet att beträda banvallen om det saknas övergångsställen. Man får inte gå närmare ledningsstolparna än fyra meter. Orsaken är att allmänheten skall skyddas mot nedfallna kontakledningar.
Men än farligare är passagerna över spåren där tågen kan komma i en hastighet av 120 kilometer i timmen. Nyligen skulle en skoter i Söråker passera över ett obevakat övergångsställe i Söråker och blev påkörd. Föraren klarade sig mirakulöst med livet i behåll men fick ett antal svåra frakturer.
I Sandviken, Gästrikland, fastnade en skoter på spåret och föraren fick hals över huvud kasta sig av fordonet innan det träffades av tåget.
– Tågen går så tyst numera att de kan vara svåra att upptäcka innan de är alldeles inpå, säger Oscarsson. Särskilt på vintern sugs ljuden upp av omgivningen.
– Sitter man på ett motorfordon är det omöjligt att uppfatta ett annalkande tåg.
Det som gjort situationen ännu mer alarmerande, i varje fall på Ådalsbanan är att antalet tåg nu kommer att öka. Samtidigt har problemen med skotrar som korsar, eller åker på banvallen, blivit allt större.
– Fler och fler tåg, och fler och fler skotrar, säger Oscarsson. Det här är en lek med döden.
– Det har till och med hänt att underhållspersonal upptäckt skidspår som går mellan skenorna på banvallen.
Det är i lag förbjudet att beträda banvallen. Överträdelse bestraffas med böter. Men straffet kan alltså bli mycket värre än så. Fast då blir det förstås inga böter alls.