Sveriges dyraste busskort

Uppdaterad
Publicerad

Priserna på 30 dagars periodkort på buss inom kommunerna i Västernorrland är de i särklass högsta i hela landet.

Från och med förra veckan får vuxna bussresenärer i Örnsköldsviks, Sundsvalls, Ånges, Sollefteås och Kramfors kommun betala 1700 kronor för ett 30 dagars periodkort. I Härnösand kostar samma kort 1500 kronor och i Timrå 1100 kronor.

När SVT Västernorrland går igenom priserna på jämförbara busskort i Sverges samtliga kommuner visar det sig att kollektivtrafiken i Västernorrland ligger högst av alla.

Kollektivtrafiken i Västernorrland

– Det är väldigt få resenärer som har behov av att resa i hela kommunen. De flesta åker buss till och från samma ort. Vi har ett annat kort som passar 99% av alla resenärer, menar Hans Fälldin, administrativ chef på Dintur.

Dyrare än länskort

I Dalarna kostar det exempelvis 590 kronor för ett 30 dagars periodkort i samtliga kommuner. I Jämtland får en vuxen åka buss obegränsat antal resor i hela länet för 1500 kronor under samma tid. Även i Gävleborg och i Västerbotten är länskortet billigare än periodkorten i nästan samtliga kommuner i Västernorrland.

De flesta periodkort för 30 dagar för en vuxen i de olika kommunerna kostar mellan 500 och 800 kronor. I Stockholm kostar ett 30 dagars periodkort på SL 790 kronor.

Rimlig prisnivån?

– Priserna är satta inom en nivå som vi tror är rätt. De är beslutade av förbundsdirektionen. Det finns så olika typer av produkter så vi tror de kommer att passa alla resande, säger Hans Fälldin, administrativ chef på Dintur till SVT.

På SVT:s fråga om hur många resenärer som man tror kommer att välja det nya periodkortet, hänvisar Hans Fälldin till det sammanlagda produktutbudet.

– Hur många som kommer att välja att köpa de olika produkterna kommer vi att se i vår resestatistik. Det här har varit igång i sex dagar, så svaret på din fråga är att vi tror att produkterna finns för att kunna tilltala alla aktuella bussåkare i länet, säger Hans Fälldin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kollektivtrafiken i Västernorrland

Mer i ämnet