Sundsvallsbron öppnades för trafik för två år sedan, men sedan dess har det upptäckts flera fel och brister. Brostöden har börjat rosta, räcken ska målas om och nästa vecka börjar man riva upp asfalt för att kunna täta ett vattenläckage.
– Det är ju stora och unika konstruktioner det här, så att det är normalt att det finns en del saker som måste åtgärdas efter trafiköppning. I det här fallet har vi lite mer än vanligt, men nu är det nästan klart, säger Magnus Lundberg, projektchef E4 Sundsvall på Trafikverket.
Entreprenören betalar
De fel som upptäckts har åtgärdats på entreprenörens bekostnad. Magnus Lundberg tror att arbetena på bron ska vara klara innan det här året är slut. Men de rostande brostöden tar längre tid att reparera.
– Det visade sig att vattenmiljön var aggressivare än vi vad vi hade väntat oss. Därför kommer vi att lägga på ett nät som vi lägger en elektrisk spänning på, ett så kallat katodiskt skydd.
Inget fiasko
Trots att reparationerna inte kommer att vara färdiga förrän 2018, fyra år efter invigningen, vill Magnus Lundberg inte gå med på att brobygget var ett fiasko.
– Nej fiasko är ett alldeles för starkt ord. Tittar vi på hela E4-bygget så kan vi bocka av de förväntade fördelarna med projektet – de har vi idag.
Kostnaderna för reparationerna har entreprenören tagit på sig och så det är inget som hamnar på skattebetalarna, försäkrar Magnus Lundberg.
Han listar allt från bättre trafiksäkerhet, tidsvinster och miljöfördelar.
Reparationer som återstår
- Tre dagar vecka 51 asfalt-arbeten som innebär att av- och påfarter vid brons norra sida stängs dessa dagar.
- Målningsarbete som förhoppningsvis kan färdigställas sommaren 2017. Arbetet påverkar södergående körfält.
- Arbete mot rostangreppen på brostöden fortsätter och ska vara färdigställda under 2018.