Det finns ingen enkel förklaring till varför svenska elevers studieresultat sjunkit så katastrofalt och så snabbt. Magnus Oskarsson talar om en kombination av många saker, men återkommer till det fria skolvalet och skolpengssystemet. Studier visar att skolan blir mer segregerad och skillnaderna ökar:
– Mellan pojkar och flickor, mellan svenska och invandrare, mellan olika skolor. Det får väldigt negativa konsekvenser – det visar all internationell forskning, Kamrateffekten är viktig. För en enskild elev kan det vara bra att byta skola, men inte för skolsystemet. Det leder till precis det vi ser nu; ökade skillnader, säger han.
Ökat utanförskap
Utbildningsminister Björklunds recept med betyg och ordning o reda i skolan tycks inte ha fallit väl ut:
– Det tycks ha en tendens att öka trycket i skolan, det kan öka motivationen för några, men samtidigt ökar utanförskapet hos andra.
Magnus Oskarsson tar skolinspektionen som exempel.
– Vi har en skolinspektion som åker kring och talar om vad man INTE ska göra men inget motsvarande som talar om VAD man ska göra!
Små kommuner – små resurser
Och om Sverige ligger i botten bland OECD-länderna så ligger vårt område, framförallt Västernorrland, i botten i en sverigejämförelse. Pisa rapporten ger en fingervisning om vilka frågor man behöver arbeta med i skolan, för resultaten gäller även här. Många kommuner arbetar hårt redan nu för att förbättre eleverna resultat.
– Men många av dom små kommunerna har små resurser att göra något. Det är svårt för dom att göra något för stödstrukturerna för dom finns inte.