Fridolin vill minska kulturklyftorna

Uppdaterad
Publicerad

Tillgången på kultur ska inte styras av var man bor, anser utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). Det är viktigt att vi har ett bra kulturutbud över hela landet anser utbildningsministern.

Det är stora skillnader mellan hur mycket kommunerna i Västernorrland satsar på kultur. Härnösand ger mest och Timrå minst. Gustav Fridolin anser att tillgången på kultur påverkar barnens utveckling, och stora skillnader i utbud mellan olika kommuner är inte bra.

 – Det är ju ett problem så klart. För vi vet att elever som får bra tillgång till kulturskola och kulturverksamhet, förutom att man lär sig det, så har man också bättre förutsättningar för att lära sig andra saker, Så funkar liksom hjärnan, lär du dig en sak, så ger det ledtrådar till att lära annat.  Ett barn som tidigt provat ett instrument har ofta lättare för matematiken, säger Gustav Fridolin.

Tidigare i veckan presenterade regeringens kulturskoleutredning ett förslag som ska utjämna klyftorna på nationell nivå. Regeringen har skjutit till en pott  på 100 miljoner, till kulturskolorna. Målet är att alla barn oavsett var man bor ska ha tillgång till kulturskolan. Kommunerna får ansöka för att ta del av pengarna.

– Man får visa att man vill sänka avgifterna eller på annat sätt göra kulturskolan tillgänglig för fler, säger Gustav Fridolin. 

Oklart om Timrå får pengar

Chefen för kulturskolan i Timrå vill kunna erbjuda eleverna fler verksamheter än hon kan dag. Kan det statliga pengarna ge henne den möjligheten?   

– Ja om man får del av de pengarna är de till för att just kunna bredda verksamheten. Men också att nå fler elever att man når fler elever än de som naturligt går till kulturskolan. Att man når de som inte har föräldrar som är kulturutövare eller de som har dragit sig för kostnaderna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.