I fem år har skolan drivit på för att öka digitaliseringen och resultatet märks. Det lyft i matematikämnet som eleverna gjort kan delvis förklaras med skolans strävan efter att få in den smarta tekniken i undervisningen, menar Peter Blomquist, mattelärare.
– Skulle jag i dag sitta och räkna i en mattebok, sida upp och sida ned, så tror jag att jag skulle behöva ha ett helt annat fokus på lektionerna än jag har idag, säger han.
Peter Blomquist är en drivkraft bakom den IT-satsning som Stöde skola gör just nu. När det gäller läromedel så är det i den digitala världen det händer mest idag, och då är det skolans uppgift att ta till sig den och vara med i utvecklingen.
På hans egna lektioner är den smarta telefonen oumbärlig för honom själv..
QR-koder
Genom en särskild app, som använder så kallade QR-koder, kan han med några enkla handgrepp göra snabba diagnoser utifrån matteproblem.
Resultatet får han fram direkt, utan att behöva rätta. Tiden kan han istället använda till att sätta ihop grupper på lektionerna, där eleverna får argumentera för sina lösningsförslag.
På så vis blir inlärningen effektivare. Den här möjligheten fanns inte tidigare, eller i alla fall var det inte lika enkelt.
– Kan vara mer i elevernas värld, då tror jag att vi får med dem mer också, säger Peter Blomquist.