Normalt är det byggherrarnas ansvar att själva lösa frågan om handikapparkeringar. Men när den nya stadsdelen på Norra Kajen i Sundsvall växer fram hamnar ansvaret till stor del i kommunens knä.
– I de bygglov som är givna finns det inte några handikapparkeringar och då måste vi självklart ta vårt ansvar i den frågan om vi har gjort en felbedömning eller felaktig handläggning, säger kommunens fastighetsstrateg Hans-Åke Oxelhöjd.
Bygger tätt
Men bygglovschef Anders Bolin, säger att inget fel begåtts och att det inte gjorts något misstag. Kommunen har helt enkelt valt att bygga tätt och då finns inte plats för handikapparkeringar direkt utanför husentréerna, säger han. Därför måste kommunen lösa frågan, som annars faller på fastighetsägarens lott.
– Vi kommer att bygga handikapparkeringar på gågatan och på kajkanten, säger han.
Vill ha ”kvartersstad”
Och den ovanliga lösningen valde man av en anledning.
– För att vi vill bygga en tät kvartersstad där det helt enkelt är ont om utrymme.
SVT: Hur vanligt att man väljer den här lösningen?
– Det är första gången vi gör det i Sundsvall. Men vi måste hushålla med markutrymmet och då måste vi pussla lite grann, svarar Anders Bolin.
Det kommer att bli trångt om saligheten i den nya stadsdelen, det står klart. Men det ska gå att parkera både båten och bilen i området, är det tänkt. Och Boverkets regler säger att en handikapparkering ska finnas på 25 meters gångavstånd från bostaden.
Färre allmänna parkeringar
– Det innebär ju att vi måste dedikera parkeringsplatser till handikappade som egentligen skulle vara allmänna. Så det kan innebära att det blir lite mindre allmänna parkeringar, säger Hans- Åke Oxelhöjd.