Kräver nya signaler

Uppdaterad
Publicerad

Järnvägsbranschen vill nu ha ytterligare satsningar på Botniabanan. Det supermoderna signalsystemet längs Botniabanan hindrar godstrafiken och för 400 miljoner tror man att godstransporterna kan komma igång. Som det en gång var tänkt

Just nu står Botniabanan i det närmaste oanvänd för godstransporter. Det som skulle bli en ny korridor för godstransporter mellan södra och norra Sverige har inte kommit till nytta.

Ny och gammal teknik

Orsak: Järnvägsbranschen vill inte betala för att anpassa sina godståg för det nya EU-anpassade signalsystemet ERTMS. Istället kräver branschen att Botniabanan i efterhand ska utrustas med med det gamla svenska signalsystemet, ATC.

Botniabanan

– Det går att utrusta banan med ATC som passar alla tåg i Sverige. Det sa vi redan 2005 men tyvärr var det ingen som lyssnade på det örat, säger Mats Hollander, Green Cargo.

”Ger ingen kundnytta”

Green Cargo dominerar marknaden för gods på järnväg i Sverige. Företaget har halva marknaden och äger 400 lok som ska anpassas för den nya ERTMS-tekniken. För Green Cargo rör det sig om en investering på drygt en miljard att bygga om loken vilket företaget tvekar inför. Järnvägsbranschens främsta argument är att teknikskiftet i första hand gagnar banägaren Trafikverket utan att tillföra någon kundnytta. Det argumentet styrks av det faktum att tågoperatörerna kan söka EU-bidrag för halva investeringskostnaden som är på mellan två och tre miljoner per tåg.

Regeringen tvekar

Trafikverket förstår branschens invändningar:

– Vi har fört en diskussion med regeringen om detta men från politiskt håll är man rädd att ett statligt teknikstöd skulle uppfattas som ett branschstöd vilket i sin tur skulle kunna leda till krav på stöd från andra transportnäringar, säger Anders Strandberg, Trafikverket.

400 miljoner kronor

Green Cargo anser att det finns flera lösningar, att Ådalsbanan och Botniabanan också utrustas med det gamla svenska systemet ATC som tågen redan är anpassade för.

– Det kostar 400 miljoner och är visserligen ett betydande belopp men ändå bättre än att en bana som kostat över 20 miljarder att bygga inte kommer till användning, säger Mats Hollander.

I dag går godstransporter till enskilda kunder längs Ådalsbanan och Botniabanan men av målet 20 genomgående godståg varje dygn har ännu så länge blivit noll.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Botniabanan

Mer i ämnet