Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Här är greppen som Trafikverket testar för att tågen ska gå punktligare – utredaren Gabriella Gulliksson berättar hur de försöker motverka spårspring genom riktad information. Bland annat i Åre. Foto: Anna Beijron/SVT

Spårspring leder till tågförseningar i Västernorrland – här är Trafikverkets motgrepp

Uppdaterad
Publicerad

Ökningen av obehöriga som vistas i järnvägsspåren, till exempel genar under bommar, leder till omfattande tågförseningar menar Trafikverket.

– Det påverkar trafiken, säger Gabriella Gulliksson på Trafikverket.

Nu provar myndigheten nya grepp för att minska problemen.

I Västernorrlands län påverkade obehöriga personer i spåren punktligheten för 37 tåg under 2023. Samma siffra som under 2022. I hela landet rör det sig om drygt 5 000 tåg, enligt Trafikverkets statistik.

Så här lyder ett par av de tillbud som kommit in till Trafikverket:

Incidenter vid järnvägskorsningar i Sundsvall

”Polisen begär trafikstopp -Nacksta pga ungdomar som springer i spårområdet.” (från augusti 2023)

”Två tjejer gick i närheten av spåret mellan Sundsvalls västra och Nacksta. Förare trodde att de hade genat över spåret.” (oktober 2022)

I Jämtlands län märks en ökning. Från 14 till 17 tåg som blev försenade på grund av människor som genar.

Obehöriga i spår – sänkt hastighet eller trafikstopp

Trafikverket uppger att obehöriga i spår blivit allt vanligare. När det händer kan man besluta om tågstopp eller sänkt hastighet. Även polisen och räddningstjänsten kan ge order om det.

I siffrorna ingår inte suicid och inte heller de tågförseningar där orsaken inte angetts i statistiken.

I videon redogör Gabriella Gulliksson för Trafikverkets motdrag för att förbättra förutsättningarna att hålla tågtidtabellen och öka säkerheten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Incidenter vid järnvägskorsningar i Sundsvall

Mer i ämnet