Foto: SVT

Nu blir kollektivtrafiken i länet fossilfri

Uppdaterad
Publicerad

Mittbuss och Nobina ska i dag övergå till det nya bränslet HVO genom en symbolisk första tankning på bussdepån i Sundsvall. – Vi har höga miljömål och nu har vi möjlighet att uppnå dem fem år före tiden, säger Camilla Fahlander, Kollektivtrafikmyndigheten.

Härnösand började redan förra året att tanka sina bussar i kollektivtrafiken med det fossilfria bränslet HVO. Nu ska Sundsvall och Örnsköldsvik följa samma mönster och i höst ska all kollektivtrafik i länet gå på fossilfritt bränsle. Det var ett mål som man satte upp redan vid upphandlingen 2014.

– Vi valde att inte låsa fast oss vid ett specifikt bränsle vid upphandlingen. Vi lade in ett incitament att vi skulle ha en viss mängd fossilfritt bränsle. HVO fanns inte på marknaden då, så det var bra att vi inte skrev fast bränslet redan i upphandlingen, säger Camilla Fahlander vid Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland.

SVT: På Nobinas webbplats utnämns RME som positivt, varför väljer man inte att använda det som bränsle?

– Det är olika faktorer. RME kräver bland annat en del tekniska justeringar som byten av filter i motorerna och att man ska rengöra motorerna. Sedan fungerar det dåligt på vintern, säger hon.

Inget bussbyte

En annan effekt av att använda HVO i stället för RME är att man inte behöver byta ut bussar.

– HVO blir billigare för att det inte kräver tekniska justeringar utan det kan mixas med diesel i dieselbussar om det behövs, säger hon.

Att bränslet är ganska nytt på marknaden gör att tillgången kan vara skakig, enligt Camilla Fahlander, men man har säkrat volymer för att kunna driva bussarna i länet med HVO åtminstone under upphandlingsperioden fram till 2020.

SVT: Kommer bytet av bränsle att påverka busstrafiken?

– Nej. Det enda som kommer att påverkas är att det blir mindre koldioxidutsläpp och miljöpåverkan, säger Camilla Fahlander.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.