Det är slutsatsen som olycksutredarna kommit fram till tillsammans med Trafikverkets spårtekniker.
Slutsatsen grundar sig på flera avvikelser som man kunnat konstatera. Bland annat höga tryckkrafter i spåret på grund av hög omgivande temperatur.
15 av tågets 24 vagnar spårade ur. Men samtidigt skriver utredarna att det inte kan ”anses självklart att det har inträffat en större spontan solkurva under tåget.” Det finns indikationer på att en mindre spårförskjutning har uppstått. Den kan ha funnits innan och/eller ökat när loket passerade.
Ingen person skadades vid olyckan. Däremot blev det omfattande skador på spåranläggningen och de urspårade vagnarna. Urspårningen inträffade på en otillgänglig plats och man fick därför bygga en väg över ett hygge för att kunna reparera spåret.
Godståget hade startat i Bastuträsk och skulle till Hallsberg. Det var lastat med kopparsulfat, koppartplattor och blytackor. Några av vagnarna var olastade.
Fler solkurvor
Också tågurspårningen i Nedansjö i fjol sommar, orsakades också av en solkurva. Det drabbade också ett godståg där fyra av tio vagnar spårade ur. I utredningen nämns också en del andra faktorer som kan ha varit bidragande orsak till urspårningen. Till exempel frågar sig utredarna om gamla träslipers bedömts som dåliga och bytts ut. Men de orsakerna har inte kunnat styrkas i tillräcklig omfattning, står det i rapporten.