Det har länge rått i stort sett politisk enighet om byggandet av den nya logistikparken. Men på senare tid har Kristdemokraterna svängt i frågan. Det handlar om att skapa tillväxt i kommunen menar förespråkarna, för dyrt menar kritikerna. Föreningen Petersviks vänner är också kritiska till att området används till industriändamål.
Investeringen är den största någonsin i Sundsvalls historia. Enligt kalkylen kommer parken att kosta 785 miljoner kronor.
Ingen skattehöjning
Innan frågan kom upp till beslut svarade kommunalrådet Peder Björk (S) på inskickade frågor från allmänheten om logistikparken. Bland annat svarade han att man inte planerar att höja kommunalskatten med anledning av investeringsbeslutet.
Lugn debatt
Frågan har debatterats hårt i media men dagens debatt i fullmäktige var lugn. Peder Björk var först upp i talarstolen när beslutet kom upp på dagordningen.
– Vi befinner oss i ett avlångt land med långa avstånd, sade Björk och pekade på att våra industrier är starkt beroende av goda transporter och infrastruktursatsningar.
Björk menade också att det är bra att Sundsvall utvecklas och att den gamla terminalen kan flyttas från centrala Sundsvall.
Han fick stöd av nästa talare, Alicja Kapica (M), Moderaterna yrkade bifall till beslutet men ville bland annat lägga till att det är viktigt att projektet håller budget och att SCA är med och betalar notan.
Kräver återremiss
Liza-Maria Norlin (KD), pekade på de ekonomiska riskerna, speciellt i dessa coronatider, och yrkade på återremiss. Hon menade också på att det var ett politiskt misslyckande att man inte lyckats hitta fler investerare till projektet. Ny ekonomisk genomlysning krävs, menade hon och beskrev hela projektet som ”gammalmodigt”.
Stötts och blötts
Lars Holmgren (L) yrkade bifall och anslöt till Moderaternas protokollsanteckning. Holmgren menade att kommunen måste både gasa och bromsa på ett klokt sätt. Logistikparken är ett exempel på att man kan gasa. Han pekade på att frågan stötts och blötts i alla möjliga instanser och gått igenom dem alla. Holmgren, med lång yrkeserfarenhet i transportbranschen, tog också upp att logistikparken innebär en förbättring av miljön eftersom mer gods kan flyttas över till järnväg.
Tomas Baron (SD) framhöll att partiet inte är inte kritiska till att det byggs en ny logistikpark men att platsen är fel. Detta eftersom Petersviks kulturmiljö förstörs. Han pekade också på de ekonomiska riskerna är för stora. Han yrkade därför på återremiss.
Christiane Rüdiger (V) anförde att det alltid är svårt att ta beslut att riva områden men att fördelarna med logistikparken väger över. Hon yrkade därför bifall.
Hans Forsberg (C) menade att Sundsvall är områdets ekonomiska motor och att man därför måste ta på sig ledartröjan. Investeringen är viktig sade Forsberg och yrkade bifall.
Patrik Gustafsson (M) tog plats i talarstolen och framhöll att det här var det största investeringsbeslut han varit med om under sina tioåriga tid i fullmäktige. Det ska man ha respekt för menade han men menade att man måste tänka framåt och stödja företagen som ska betala vår välfärd. Han yrkade också bifall.
Jörgen Berglund (M) påpekade att det länge rått stor enighet i frågan och kritiserade Kristdemokraterna för att de hoppat av tåget i sista stund. Liza-Maria Norlin replikerade att det är först nu man fått kalkylerna för projektet. Hon förtydligade också att hennes nej gäller det förslag som ligger på bordet och inte projektet som helhet. Hon yrkade sedan på bordläggning.
Ja-sidan vann
Fullmäktige gick sedan till omröstning där det först avgjordes att beslutet skulle tas vid mötet och inte skjutas upp. Vid omröstningen om själva investeringsbeslutet vann sedan ja-sidan. Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna reserverade sig mot beslutet.
Byggstart redan nästa månad
Enligt ett pressmeddelande från kommunen, som kom direkt efter beslutet, beräknas byggnationerna vara igång redan i juni med Peab som entreprenör. Målsättningen är att flytten till den nya logistikparken ska kunna ske under år 2024.
– Vi är väldigt glada att beslutet nu är taget. Att få komma igång med Sundsvalls största infrastrukturprojekt efter så många år känns väldigt spännande. Sundsvallsregionen växer och logistikparken säkrar att näringslivet har tillgång till hållbara och effektiva transporter i framtiden, säger logistikparkens VD Sven Magnusson.
Logistikparken
Logistikparken är tänkt att vara ett transportnav där väg, järnväg och sjöfart möts och kopplas ihop på ett och samma område. Parken består av flera olika delar; En ny containerhamn, flera järnvägssatsningar, kombiterminal för omlastning mellan järnväg och lastbil samt lager och logistikytor.
Sundsvalls kommun gör satsningen tillsammans med Trafikverket och SCA. Ett kommunalt bolag, Sundsvall Logistikpark AB, har bildats för att samordna bygget.