Eva-Lena Årmyr är biträdande skolchef i Ånge kommun här står hon framför sin dator vid sitt skrivbord

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Eva-Lena Årmyr på Ånge kommun förklarar vad en resursskola går ut på och vilka som går där. Hon menar att de försökt andra sätt tidigare men att detta är det som fungerat bäst för eleverna. Foto: Anna Beijron/SVT

Skolchef i Ånge förklarar: Vad är en resursskola?

Uppdaterad
Publicerad

Det har tidigare varit omdebatterat om man ska ha egna skolor för elever som har svårt i den ordinarie skolmiljön. Olika kommuner resonerar olika i frågan. I Ånge driver man sedan drygt ett halvår tillbaka en resursskola med åtta elever, på försök.

I klippet svarar biträdande skolchefen i Ånge, Eva-Lena Årmyr på tre frågor.

  • Vad är en resursskola?
  • Vilka går på skolan?
  • Finns risk för exkludering/utanförskap?

HuR MÅNGA RESURSSKOLOR FINNS DET?

I hela landet finns 103 resursskolor registrerade i Skolverkets skolenhetsregister. Det bygger på huvudmannens egen rapportering av vad som är en resursskola.

Vi skickade frågan till samtliga kommuner i Västernorrland: Finns någon kommunal eller fristående resursskola i kommunen?

  • Örnsköldsvik: Ja. Det finns en fristående resursskola i Domsjö med plats för cirka 20 elever. Kommunen har ingen utan har istället valt att ha särskilda undervisningsgrupper.
  • Härnösand: Ja. Kommunen har resursskola placerad på två olika grundskolor för åk 1-6 och åk 7-9. Men skolan finns inte registrerad som resursskola hos Skolverket.
  • Sundsvall: Nej. Men har anpassade lärmiljöer med små elevgrupper och högre lärartäthet på sin befintliga skolor. Det ska kompensera för elevernas svårigheter.
  • Timrå: Nej. Har inte sett behov av det. Deras inställning är att resurserna ska gå till befintliga skolor för att ”bemöta alla elever så likvärdigt som möjligt”.
  • Sollefteå: Nej, men håller på att utreda om man ska inrätta en resursskola för elever med npf-diagnoser.
  • Kramfors: Nej, men utredning pågår om att eventuellt starta en resursskola. I dagsläget finns särskilda undervisningsgrupper för elever med särskilda behov.

källa: SVT:s enkät till kommunerna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Utmaningar i skolan i Västernorrland

Mer i ämnet