Kritiken har varit vass och har kommit från flera håll, flygledare, piloter och referensgrupper.
”Underlaget är alldeles för magert för en så stor omställning”, menar bland annat Tomas Gustafsson, ordförande i pilotföreningens säkerhetskommitté, som velat ha en längre testperiod och utprovning innan systemet växlas upp i större skala.
– Jag förstår att det finns många synpunkter, framförallt när det handlar om ett helt nytt system, säger Erik Bäckman, enhetschef för RTC, Remote Tower vid Sundsvall-Timrå flygplats.
Kommer bjuda in kritiker
SVT: Det handlar ju om kritik från tunga instanser- att det här forcerats fram?
– Nej, det kan jag inte hålla med om, säger Bäckman.
– Vi började med det här redan 2006, och har analyserat och jobbat med det här under 11 år, de sista 6-7 åren här på flygplatsen Sundsvall-Timrå, och vi har inte forcerat arbetet ur ett flygsäkerhetsperspektiv.
SVT: hur kommer ni möta den här kritiken?
– Vi kommer att bjuda in piloter och flygledare, personer som direkt kommer beröras av det här för de ska få att titta närmare på systemet
Samtidigt medger han att det uppenbart finns brister i hur man hanterat om omställningen internt inom Luftfartsverket.
Träffar kritisk pilotordförande
Under dagen kommer Erik Bäckman ha ett möte med bland annat pilotföreningens ordförande, Tomas Gustafsson för att bland annat diskutera kritiken som kommit fram.
- Jag kommer att föra fram att flygsäkerheten är lika hög med det här systemet som i ett vanligt flygtorn, säger Bäckman.
Ett par incidenter som berört flygledningen för Örnsköldsvik har inträffat, berättar han.
– En berodde på att Telia lyckades gräva av en kabel som släckte vårt backup-system, vid ett annat orsakade en programeringsmiss att flygledarnas datorer plötsligt startade om.
Inget av dessa fel påverkade dock flygtrafiken, enligt Erik Bäckman.