– Många är inte medvetna om hur dåliga förare man blir bakom ratten som trött. Men det är jämförbart med alkoholförtäring. Reaktionerna blir längre och det finns det forskning på, säger Jörgen Bergfasth, chef för trafiksektionen vid Polismyndigheten i Västmanlands län.
– Och det kan i slutändan sluta med att man har ett annans människoliv på sitt samvete, få tragiska konsekvenser både för en själv och för andra.
Enligt en tidigare studie från länsförsäkringar kan upp till 30 procent av alla trafikolyckor vara trötthetsrelaterade. Att somna till vid ratten och orsaka en olycka är brottsligt och kan rubriceras som vårdslöshet i trafiken, med det är svårt för polisen att bevisa att det är just trötthet som orsakat bilolyckan och mörkertalet är stort.
– Många trafikolyckor med tung trafik, då exempelvis en lastbil hamnar i diket av oförklarling anledning, kan bero på trötthet. Och många singelolyckor också, där det inte finns alkohol med i bilden, säger Bergfasth.
– Men det är väldigt få som erkänner att de körde av vägen på grund av att de somnade till.
Från polisens sida, vad kan ni göra åt det här problemet?
– Det är personen själv som måste göra något, ta sitt ansvar och ta raster om man är trött. Kanske stanna till och sova en stund i bilen. Vi har ingen sömnkontrollmätare.