– Jag har varit lärare i Iran i många år. När jag kom till Sverige märkte jag att det fanns många barn som flytt från kriget. Och de vill studera och lära sig, säger Sayed Hosseinali Hosseini.
Han kom från Afghanistan till Sverige för fem månader sedan som asylsökande. Han har tidigare arbetat som lärare och har studerat statsvetenskap i Iran.
Sökte praktik via sociala medier
När han kom till Sverige gjorde han en efterlysning på sociala medier där han presenterade sig själv och skrev att han ville hjälpa till. Lena Jonsson, samordnare och lärare på språkintroduktionsprogrammet på Hahrska gymnasiet i Västerås, nappade direkt.
– Han tillför jättemycket. Dels för eleverna, han pratar dari, vilket många av våra elever gör. Han är också en extra vuxen resurs i ett klassrum, vilket också är fantastiskt, säger Lena Jonsson.
Hosseinali fungerar också som ett emotionellt stöd för många av de ensamkommande ungdomarna som saknar sina familjer och är ensamma i ett nytt land.
– Många av studenterna behöver prata om sina känslor och jag har fått god kontakt med en del av dem. Och de pratar med mig om sina känslor, säger Sayed Hosseinali Hosseini.
Får busspengar och mat
Reglerna kring att ta in asylsökande som praktikanter är inte helt klara än, men regeringen arbetar tillsammans med Sveriges kommuner och landsting på att utforma ett nationellt regelverk. Hosseinali får inget betalt, men han får äta mat på skolan och så får han pengar till bussresan till och från praktiken.
– Jag tycker att man ska, om det är möjjligt, ta emot en praktikant. Jag tror att många tror att det är krångligare än det är. Det är det inte, det ger jättemycket, för alla, säger Lena Jonsson.