Foto: svt/arkiv

Flera barn utan modersmålsundervisning

Uppdaterad
Publicerad

Flera barn i länet är utan modersmålsundervisning den här terminen. Trots nya regler som både ger fler barn rätt till undervisning i minoritetsspråk och skulle förenkla för kommunerna att få till undervisningen.

Heini Strand Peterssen i Köping är besviken. I över ett års tid har hennes dotter väntat på att modersmålsundervisningen i finska ska komma igång.

– Det känns jättetråkigt. Det är ju något hon har rätt till och det blir ju så ojämt när vissa kommuner har lärare och undervisning och andra inte, säger hon.

Ny lag ger fler rätt till undervisning

I somras utökades rätten till modersmålsundervisning för de barn som tillhör de nationella minoriteterna, alltså sverigefinnar, romer, judar, samer och tornedalingar. Numera behövs varken grundkunskaper i språket eller att barnet pratar det aktivt hemma.

Det räcker enligt Skolverket om det själv eller föräldrarna identifierar barnet som en minoritet.

Svårt att hitta lärare

Men många kommuner har svårt att hitta modersmålslärare till minoritetsspråken. Köping är ett exempel där det inte blir någon undervisning den här terminen och det säger man sig inte vara ensamma om.

– Nej, jag tror många små kommuner runtom i länet upplever samma sak. Vi har haft flera annonser ute och inte fått in någon som vi ansett varit behörig, berättar Helén Tångrot, utvecklare inom grundskolan i Köping.

Skulle underlätta

För att underlätta för kommuner som har svårt att hitta lärare infördes i somras också möjligheten att ordna fjärrundervisning. Att lärare och elever kan sitta på varsitt håll och har lektion via videosamtal. Men det är något som ännu inte tycks ha slagit igenom.

– Det har väl inte riktigt kommit några tydliga direktiv än. Men jag tror ju att det kan vara en chans för oss mindre kommuner att hitta bra lärare, säger Helén Tångroit, utvecklare inom grundskolan i Köping.

– Jag tänker också att vi i Västmanland kanske kunde samsas om lärare, om det är något man får göra.

Ska utvärderas efter testperiod

Roger Haddad (FP), riksdagsledamot från Västmanland berättar att man just nu är inne i en testperiod och att fjärrundervisningen ska utvärderas under nästa år. Samtidigt fortsätter diskussionerna på riksnivå, om ramarna för fjärrundervisningen och konsekvenserna av den.

– Vi har sagt att modersmål, minoritetsspråk andra språk där skolorna har svårt att hitta kompetens då ska man kunna ta hjälp av andra.

– Och för vår del vill vi gärna också underlätta för kommuner, att de ska kunna vända sig till en annan kommun och göra ett avtal. Men där är vi inte riktigt än, säger Roger Haddad (FP), riksdagsledamot.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.