Hjulstabron måste byggas om ifall de allra största fartygen ska kunna komma förbi. Foto: Alexander Weimar/SVT

Köping kritiska till avsaknaden av plan kring Hjulstabron

Uppdaterad
Publicerad

När slussen i Södertälje byggs ut så kommer större fartyg kunna åka längre in på Mälaren och nå hela vägen till Köpings djuphamn. Men dessa planer hotas nu att bli försenade då fartygen inte kommer komma förbi Hjulstabron om den inte byggs om i tid.

I flera år har man planerat för utbyggnaden av slussen i Södertälje. När bygget nu ska stå klart 2019 så kan allt större fartyg åka längre in i landet via Mälaren. I nuläget är tanken att fartygen ska kunna ta sig ända in till Köpings djuphamn.

Både Västerås och Köping bygger nu ut och muddrar sina hamnar för att vara redo för de stora fartygen.

Hjulstabron ivägen

Men ett stort problem återstår. I nuläget skulle inte fartygen kunna ta sig längre än till Enköping då de största båtarna är för stora för att komma förbi Hjulstabron.

– När Hjulstabron är öppen så kommer ju inte båtarna förbi. Det är en för smal öppning. Sjöfartsverket ska ju muddra nu 2018-2019 så då kan något större fartyg passera men problemet är ju inte djupet utan bredden, säger Knut Hawby på Trafikverket.

Köping kritiska

Men trots att Hjulstabron måste byggas om för att Mälarprojektet ska gå i hamn så fanns ombyggnationen inte med i årets planering från Trafikverket. Något som nu Köpings kommun reagerat på

– Staten satsar ju uppemot en och en halv miljard på det här projektet. Både vi i Köping och Västerås kommer ju behöva göra minst lika stora investeringar som staten. Om då inte Hjulstabron byggs om så kommer man ju inte kunna ta emot de stora båtarna vilket var hela tanken med projektet. Det är känns väldigt knepigt att Trafikverket inte prioriterat Hjulstabron i sin plan, säger Elizabeth Salomonsson (S), kommunalråd i Köping.

Kan bli försenat

Ombyggnationen av slussen ska stå klar 2019 och 2023 ska hamnen i Köping vara färdig att ta emot de nya större fartygen. Men det finns alltså en rädsla att hela projektet kan försenas.

– Det skulle kännas väldigt knepigt om vi, Västerås och staten satsar så mycket pengar och så får vi nöja oss med ett mellanting. Det skulle inte kännas bra alls, säger Salomonsson.

Trafikverket: en budgetfråga

På Trafikverket förstår man kommunernas oro.

– Jag kan förstå deras inställning och på Trafikverket har vi en ambition att få till en ny Hjulstabro så snart som möjligt. Men det finns en planeringsprocess och när vi har medel avsatta så kommer vi kunna göra åtgärder. Men den kommer inte vara klar till att Mälarprojektet är klart år 2020. Får vi en utökad budgetram vill vi prioritera det här. Då är det en fråga för regeringen, säger Einar Schuch, regionchef för Trafikverket i Mälardalen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.