Foto: Patrick Sison/ AP / TT

Lina fick rätt mot flygbolaget

Publicerad

När familjen Smolander Martikainen från Köping skulle resa hem från Thailand tvingades de istället av planet. Thai Airways krävde nämligen ett läkarintyg på att 7-åriga Johannes inte hade en luftburen jordnötsallergi. Mamma Lina Smolander anmälde flygbolaget till Allmänna reklamationsnämnden och har nu fått rätt.

Det var i mars i år som familjen Smolander Martikainen från Köping reste till Thailand på semester. De hade köpt både tur och retur med Thai Airways och resan ner gick bra. Men när det var dags att flyga hem igen vägrade samma flygbolag att lyfta med familjen.

– Jag hade sedan tidigare anmält att min son skulle ha mat utan jordnötter eftersom han är allergisk. Trots att det inte är en luftburen allergi vägrade de lyfta utan läkarintyg, berättar Lina Smolander.

Tvingades kliva av

Familjen fick kliva av och uppsöka en läkare på flygplatsen för intyg. När det var ordnat skulle de boka om biljetterna, men fick då veta att tiden för ombokning till nästa flight hade passerat och att de fick återkomma. Ett dygn senare meddelade flygbolaget att familjen, trots läkarintyget, inte fick flyga med dem till Sverige. Familjen nekades dessutom att få pengarna tillbaka.

Anmälde i frustration

Två dygn efter den planerade hemresan kunde de flyga hem med ett annat flygbolag. Då hade familjen lagt ut pengar för ett onödigt läkarbesök, extra hotellnätter och helt nya flygbiljetter.

– Jag fick höra att man åtminstone kunde prova att anmäla till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och se, men att det var ett litet hopp om att få rätt, säger Lina Smolander.

Varför anmälde du?

– Jag var frustrerad eftersom jag visste att jag hade rätt. Vi hade klivit av, gått till läkaren för att skaffa intyg, men det spelade ändå ingen roll. Det kändes som att de hade lurat oss så jag anmälde i ren frustration, säger hon.

Flygbolaget: ”Passagerarens ansvar”

Thai Airways hävdar i ett svar till Allmänna reklamationsnämnden att familjen uppgav att sonens allergi var luftburen och att man bad familjen att kliva av eftersom det skulle serveras en jordnötsbaserad måltid på just den här flighten. Flygbolaget skriver också att det är passagerarens ansvar att informera sig om man har begränsningar som kan vara avgörande för resan. Att familjen inte fick pengarna tillbaka berodde på att den bokade biljetten inte omfattade ändringar eller återbetalning.

– Vi har aldrig sagt att Johannes allergi är luftburen, men kommunikationen med personalen var inte bra och det blev en hel del missförstånd, säger Lina Smolander.

Bör få skadestånd

Men nu har ARN gett Lina Smolander rätt och beslutat att rekommendera Thai Airways att betala 22.817 kronor. ARN slår fast att Johannes allergi inte utgjort något hinder för att kunna flyga och att Thai Airways därför utan grund nekat familjen hemresa och begått ett avtalsbrott som orsakat familjen ekonomiska konsekvenser. Det här är inget juridiskt beslut så det återstår att se om flygbolaget kommer att betala skadeståndet.

– Vi får se om vi får några pengar, jag har försökt kontakta dem utan resultat. Men det känns jätteskönt att jag har fått rätt för jag har stridit för det här, säger Lina Smolander.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.