Totalt kom 3.263 klagomål in till de kommunala konsumentvägledningarna i Västmanland. Vad gäller varor är det begagnade bilar som dominerar – 11,7 procent. Bland tjänster är det hantverkstjänster som allra flest klagar på – 10,5 procent.
Siffrorna stämmer överens med hur det ser ut i riket i stort – år efter år. Det är inte förvånande, säger Cecilia Collin, konsumentjuridisk rådgivare i Västerås.
– Att anlita hantverkare hör till en av de dyraste tjänster vi köper privat, och att köpa en begagnad bil är en av de dyraste varor vi köper. Det är säkerligen en av anledningarna till att klagomålsstatistiken ser ut som den gör.
Bilköp av privatpersoner ingår inte
Klagomål gällande begagnade bilar rör enbart bilar som köps av en näringsidkare, alltså en bilhandlare, inte en privatperson. Då har man nämligen tre års lagstadgad reklamationsrätt. Bilaffärer mellan privatpersoner, däremot, regleras i köplagen.
– Man har mer lagstadgad trygghet när man handlar av en bilhandlare. Jag säger inte att det är dåligt, men man har olika skydd, säger Cecilia Collin.
”Kan bli konsekvenser”
Förra året kom 383 klagomål in till konsumentvägledningen i Västmanland gällande begagnade bilar köpta av bilhandlare. Cecilia Collin misstänker att problematiken är minst lika stor vad gäller bilar köpta av privatpersoner.
– Konsumentverket har ett avtal man kan skriva ut och använda. Eftersom det är så dyrt kan det bli konsekvenser. Folk tar lån från banken för att köpa bil av en annan privatperson, säger Cecilia Collin.