Maria Lindstedt är utredare på Konsumentverket som är en av flera tillsynsmyndigheter för svenska badanläggningar. Konsumentverket kontrollerar badanläggningarnas säkerhetsarbete och att den tjänst som utlovas till konsumenten är säker.
– Hade det varit livsfarligt att åka Boomerang så hade den inte fått finnas. Då hade polisen eller vi stoppat den. Alla sådana här äventyrsbad ska ju vara lite kittlande, lite äventyrliga, men det är ju viktigt att alla attraktioner som erbjuds är säkra och besiktigade av en ackrediterad besiktningsman, säger Maria Lindstedt.
Godkänd bana och säkerhetsarbete
Det är i attraktionen Boomerang som tio av femton allvarligare olyckor på Kokpunkten skett. Attraktionen besiktigas årligen och har fått godkänt. Även Kokpunktens säkerhetsarbete har tidigare fått godkänt av Konsumentverket.
Svårt med helt olycksfritt
Trots det här sker det allvarliga olyckor. SVT Nyheter Västmanland har pratat med Frida Vikström som skadade sig i maj, och med Quinton Stevic som skadade sig i juli.
– Det är omöjligt att vistas på sådana här anläggningar utan att få skrapsår eller slå sig. Därför är det viktigt att det finns bra rutiner när olyckan väl är framme. Personalen har ett ansvar att öva sig på olika typer av incidenter för att minska skadeomfattningen, säger Maria Lindstedt.
Måste besvara frågor
Frida Vikström anmälde Kokpunkten till Konsumentverket och nu ska badet besvara utredningsfrågor från myndigheten om deras säkerhetsarbete.
– Om man skadar sig ska man meddela personalen direkt att det har hänt en olycka så att de kan hjälpa till. Upplever man brister i säkerheten så kan man anmäla det till Konsumentverket, säger Maria Lindstedt.
Ändring ska ske
På sin hemsida skriver Kokpunkten att allt bad sker på egen risk. Den formuleringen är Maria Lindstedt på Konsumentverket kritisk till.
– De borde egentligen skriva att badanläggningen tar ansvar över en sak och att badgästen också måste ta ett ansvar över att följa reglerna som gäller. Man badar ju aldrig på egen risk för huvudansvaret för säkerheten ligger hos den som erbjuder tjänsten, säger Maria Lindstedt.
Kokpunktens verksamhetschef, Johan Björkman, säger att man ska ändra formuleringen.