– Det här är inga nyheter, det är snarare en bekräftelse av den bild vi har, säger Magnus Agestav som är ordförande i Autism- och Aspergerföreningen i Västmanland.
Resultaten av en ny medlemsenkät från Autism- och Aspergerförbundet visar att barn och unga med autism inte får tillräckligt stöd i skolan. Siffrorna visar att 51 procent av barnen i grundskolan har varit frånvarande på grund av bristande stöd och anpassning. Bara i Västmanland motsvarar siffrorna 132 elever som varit frånvarande det senaste läsåret.
– Vi gör den här enkäten ungefär vart tredje år och vi har tyvärr inte sett några större förändringar, säger Magnus Agestav.
Många får inte godkänt
Bristande stöd i skolan påverkar också betygen för barn med autism. 49 procent saknar godkänt betyg i svenska, engelska och matematik visar undersökningen.
Något som också framkommer i enkäten är att föräldrar till pojkar med autism är något mer nöjda med sina barn skolgång än föräldrar till flickor med autism.
– Vi tror att det beror på att flickors problematik överlag upptäcks senare än pojkars och det spelar roll för när åtgärder sätts in.
Leder till utanförskap
Magnus Agestav tycker inte att problemen ligger i lagstiftningen, utan istället på bristande kunskap och resurser i skolor och på lärarutbildningar.
– Skollagen är ganska tydlig, där har elever med särskilda behov ett starkt stöd. Problemet ligger mycket i bristen på resurser och kompetens på skolor. Till exempel måste lärarutbildningen bli bättre på att ta upp det här perspektivet.
Enligt honom kan ganska små åtgärder i skolor få enormt positiva effekter för barn med autism.
– Det är jätteviktiga frågor. Problemen i skolan leder till utanförskap och psykisk ohälsa för de här eleverna. Och på lång sikt leder det till utanförskap på arbetsmarknaden.