– Vi har tolkat alla känslor man kan ha som ung och det känns roligt att de unga nu får äga sitt material. Först har de blivit undersökta och fått lämna ifrån sig en massa information och att dom sen får tillbaka det, får ta del av det och göra någonting av det, det tycker jag är bra, säger Helena Östlund, lärare Grillska gymnasiet.
Undersökningen visar att den psykiska ohälsan är utbredd och det försöker eleverna återspegla i utställningen.
– De unga är ju, tror jag, mer reflekterande idag än vad de tidigare någonsin har varit. Man är mer komplex. Psykisk ohälsa är ju en del av att vara människa, säger Helena Östlund och fortsätter;
– Man tänker mer kritiskt runt sig själv idag än vad vi gjort tidigare. Sen kan ju det vara på gått och ont, man får ju inte låta det bli en ohälsa. Så det här är ett sätt att faktiskt bli friskare, att se och acceptera att det finns och att alla kan känna såhär – inte bara unga.
Egen tolkning
En av eleverna som deltagit i arbetet med utställningen är Fabian Zeidlitz. Han har valt att uttrycka sin tolkning av undersökningen genom att tillsammans med några skolkamrater göra en dansfilm.
– Jag tycker att det har varit jätteintressant. Jag brinner mest för film så det har varit ett nytt sätt att tolka film på, jag har inte gjort en konstfilm förut så jag fick chansen att vidga mina vyer.
Men fungerar det att visa psykisk ohälsa i en konstutställning?
– Ja, det tycker jag, det passar väldigt bra. Det finns så många lager man kan ta ifrån och så många sätt man kan tolka det på. Jag tycker att det passar perfekt, säger Fabian Zeidlitz.