Katarina Törnberg har varit trafikinspektör i 10 år och sett hur allt fler kuggas på taxiproven. Samtidigt har de allvarliga incidenterna, där olyckor varit mycket nära, blivit vanligare.

Vill höja säkerheten vid taxiprov

Publicerad

Efter flera incidenter då personer som kört upp för taxilegitimation varit nära att orsaka allvarliga olyckor, höjs nu röster inom Trafikverket i Västerås. De vill se krav på dubbelkommando i de bilar som används vid förarproven.

– I en kritisk situation, då kan ju jag bromsa och få stopp på bilen i tid. Både för min och kundens säkerhet, att inte behöva ha någon i bilen som tjoar och skriker och för andra trafikanter, att det inte händer någonting, säger Katarina Törnberg, trafikinspektör i Västerås.

Kräver dubbelkommando

Enligt Trafikverkets förarprovskontor i Västerås ökar andelen som blir underkända vid förarprov för taxilegitimation.

Samtidigt har de allvarliga incidenterna, där olyckor varit mycket nära, blivit vanligare uppger de.

I en skrivelse till Arbetsmiljöverket som också Transportstyrelsen ska ha tagit del av, vill de se en föreskriftsförändring som innebär att det införs krav på dubbelkommandon, även vid förarprov för taxiförarlegitimation.

Körde rakt ut i korsning

Händelsen som till slut fick bägaren att rinna över, säger de, var en händelse som Arbetsmiljöverket nu också utreder.

– Trots att förarprövaren säger till flera gånger, ”Stanna, stanna! Du måste stanna!” så kör kunden rakt ut i korsningen, beskriver Peter Eriksson, kontorschef på Trafikverkets förarprov i Västerås.

Peter Eriksson, chef Trafikverket Förarprov Västerås Foto: SVT

– Från höger kommer då en bil i 70-kilometer i timmen som åker precis framför, och från vänster en bil som får tvärbromsa. Så det var väldigt nära en svår kollision, fortsätter han.

”Men är det befogat?”

Ungefär hälften av alla proven för taxi körs idag i bilar utan dubbelkommandon, enligt uppgifter från Trafikverket. Oftast i kundens egen bil.

Men det här är ju personer som uppfyller grundkraven och som haft körkort i minst ett par år. De kan trafikreglerna och de kan köra bil, är det verkligen befogat med krav på dubbelkommando?

– Då måste vi komma ihåg att det här provet är svårare än ett prov man tar för personbil. Samtidigt har vi kunder där några inte är färdigutbildade, andra är väldigt nervösa, säger Peter Eriksson.

– Vi har också kunder som inte är så bra på att prata eller förstå svenska. Och i alla de situationerna har vi bara ett säkerhetssystem då vi muntligen kan ingripa när något är på väg att hända, och det fungerar ju inte.

Transportstyrelsen bestämmer

Det är Transportstyrelsen som beslutar om reglerna och Trafikverket i Västerås uppger att de nu kommer att verka för en föreskriftsförändring, så snart som möjligt.

– Vi har tyvärr haft alldeles för många allvarliga incidenter så det är jätteviktigt att så fort som möjligt få till en förändring, säger Katarina Törnberg, trafikinspektör.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.