Mängder av kommentarer har östs ut i sociala medier under dagen efter att det blev känt att godiset M&M försvinner från svenska affärer 30 juni. På Marabous Facebooksida är många upprörda. ”Hoppas ni överklagar”, ”Nu verkar ni tappat det helt” och ”Ska ni inte stämma resten av alla chokladtillverkare?” är några av reaktionerna. Flera är upprörda och tycker att beslutet är fel.
– Det är inte bara att jag gillar M&M, den här domen leder till att vi som konsumenter förlorar i valfrihet, säger Mikael Härdig, en upprörd konsument som SVT Nyheter pratar med.
Mikael har även uppmanat människor på sociala medier till att hamstra M&M för att visa sitt stöd.
– Vi måste visa att vi vill kunna köpa detta i våra lokala affärer, inte bara när man åker utomlands, säger han.
Hurraropen: ”Jag är glad”
Men en del konsumenter är inte alls besvikna. Tvärtom finns det de som är lättade över att konkurrensen mot Marabous M minskar.
”Jag är riktigt glad över att M&M ska sluta säljas [...] Har alltid föredragit eran produkt framför m&m”, skriver Emma på Marabous Facebook – och får medhåll.
Marabou-ägaren Mondelēz är också glada efter rättens beslut i dag.
– Vi är nöjda med beslutet och det visar att det är viktigt att skydda varumärken som vårt, säger Celin Huseby, kommunikationsdirektör på Mondelēz i Norden, till SVT Nyheter.