Foto: TT

Nya fel ökar på järnvägen

Uppdaterad
Publicerad

En viss typ av nya fel på järnvägen, som med tiden kan bli farliga har ökat mycket kraftigt de senaste åren, det visar statistik som SVT tagit del av.

Det tog nästan en vecka att återställa järnvägen efter urspårningen i Huddinge söder om Stockholm. Skadorna på rälsen var så omfattande att trafiken på det skadade spåret har varit stoppad under flera dagar.

SVT kan idag visa siffror som säger att uppkomsten av nya fel som kan utvecklas till farliga fel har ökat mycket kraftigt de senaste åren.

SVT granskar järnvägen

Trafikverket mäter hela tiden skicket på järnvägen med mätvagnar, den första indikationen på problem kallas C-fel.

Felen är indelade i olika nivåer A-, B- och C-fel samt urspårningsfarliga fel. Om C-felen inte åtgärdas uppstår med tiden urspårningsfarliga fel.

C-felen har ökat dramatiskt. Enligt Riksrevisionen handlar det om en ökning med 181 procent från 2009 till 2012.

Trafikverket skriver själva i sin årsredovisning att detta skulle kunna bero på ett minskat förebyggande underhåll. Trafikverket har påbörjat en utredning som ska visa vad den kraftiga ökningen beror på.

Trafikverket har tidigare uppgett att det totala antalet fel ökade under 2010, framför allt på grund av en bister vinter. Under 2011 och 2012 har antalet fel minskat, förutom på banor med ringa eller ingen trafik där felen har ökat under 2012.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet