Foto: TT

Det har du rätt till vid strejk

Uppdaterad
Publicerad

Som resenär har du rätt till en ombokad resa eller pengarna tillbaka om ditt flyg ställs in eller försenas mer än fem timmar. Men Norwegian får redan kritik för hur man bemött norska passagerare.

Norwegian ställer på onsdagen in all inrikestrafik i Sverige, Norge och Danmark. Det får stora konsekvenser – över 35.000 resenärer drabbas.

Missnöje efter sms

I Norge har många passagerare nåtts av ett sms från Norwegian, där flygbolaget erbjuder de drabbade att boka om sin resa.

Norwegiankonflikten – teckenspråk

Detta har gjort många upprörda eftersom man som passagerare också har rätt att i en sådan situation boka av sin resa helt och få pengarna tillbaka. Något som bolaget informerar om på sin hemsida men inte i det sms som skickats ut.

Pengarna tillbaka

Om en flygning ställs in eller försenas mer än fem timmar kan man som passagerare få biljetten ombokad alternativt få pengarna tillbaka.

Passagerare har även rätt till betald mat och dryck vid långa väntetider och om man tvingas avboka en flight och flyga dagen efter, kan man också ha rätt till övernattning på hotell och transport till flygplatsen.

Däremot har man inte rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst, missade transporter eller missade hotellnätter.

Norwegian har upprättat ett speciellt telefonnummer för dem vars flighter påverkas av strejken, +4721492149. Oroliga passagerare kan också chatta med personal från flygbolaget mellan klockan åtta på morgonen och åtta på kvällen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norwegiankonflikten – teckenspråk

Mer i ämnet