Foto: TT

Mat till barn ofta onyttig

Uppdaterad
Publicerad

Antalet matvaror som riktar sig till barn ökar kraftigt. Men produkterna är ofta onyttiga. Till värstingarna hör flingor och smaksatta yoghurtar.

För mycket socker. Det är domen när Konsumentföreningen Stockholm kartlagt näringsinnehåll i livsmedel som marknadsförs till barn, skriver Dagens Nyheter.                                                                  

Var fjärde granskad flingsort hade över 30 procent socker. Något som Louise Ungerth, chef för konsument- och miljöfrågor på föreningen, reagerar på.                                                                 

-Jag förstår inte att man gör flingor med så mycket socker i efter alla diskussioner om att för mycket socker leder till fetma, hål i tänderna och andra problem, säger hon.

-Föräldrar tycker i allmänhet att om livsmedel ska riktas till barn så ska det i alla fall vara nyttiga produkter.

Fakta

FAKTA/VÄRSTINGARNA

Yoghurten Choco Drops från Milbona (Lidl står bakom märket), med godis i locket, ligger i topp.

Honungspuffar och Choc'n Crisp tillverkade av Brüggen, är årets värstingflingor med 42,2 respektive 37,5 gram socker per 100 gram.

De är tätt följda av Frosties Original och Coco Pops från Kellogg's med 37 respektive 35 gram socker och Coops Honey Bees med 34 gram socker.

Bragos sifferkex från Göteborgskex innehåller 30 procent socker, vilket är mer än Bragokexet för vuxna som innehåller 22 procent.

Dennis hotdogs från Scan som innehåller 2,7 gram salt per 100 gram, vilket är långt mycket mer salt än vad liknande korvar brukar innehålla.

Bästa varorna i testet blev Frax frukostflingor från Frebaco och Havrefras från Quaker Oats. Båda innehåller jämförelsevis lite socker och mycket fibrer.

Testet gjordes genom butiksbesök mellan 7 och 11 juli 2014 i nio butikskedjor i Stockholmsområdet. Testgruppen valde de produkter som salufördes mot barn. Godis, glass, läsk, chips och saft exkluderades.

(Källa: Dagens Nyheter)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.