Militära flygplan kan flygas utan pilot. Foto: TT

Forskare: Obemannade flygplan är inte säkrare

Uppdaterad
Publicerad

Mänskliga faktorer står bakom de allra flesta flygolyckor, men obemannade flyg är inte ett säkrare alternativ. Dessutom är det osäkert om passagerare skulle våga flyga utan pilot, menar forskare vid KTH.

75 procent av alla flygkrascher skylls på mänskliga faktorer. Rena teknikproblem får skulden för bara var tionde olycka. Pernilla Ulfvengren, lektor i Industriell arbetsvetenskap vid KTH, säger att det inte går att separera människan från tekniken. Därför är obemannade flyg heller inte säkrare.

– Man måste titta på vad de här 75 procenten beror på. Det är lätt att anta att de här olyckorna orsakas av piloterna, men ofta är de bara den sista felande länken av en lång rad bidragande orsaker. Istället är det så att flyget är så säkert tack vare att vi har människor som kan rädda situationen in i det sista.

”Tekniken är inte där ännu”

Hon menar att flygolyckor i många fall kan bero på att piloterna får fel information från de tekniska verktyg de använder.

– Människor är flexibla och kreativa. Vi kan dra kunskap från tidigare erfarenheter och se mönster. Man kan föreställa sig en futuristisk, utopisk maskinvärld, men där är vi inte ännu. Tekniken är skapad av människor och är inte perfekt, flyg är säkra tack vare människorna i flygsystemet.

Förarlösa plan skulle styras från marken, vilket innebär att man inte skulle eliminera mänskliga faktorer med obemannade plan, bara flytta dem.

– Om man bestämmer sig för att man kan undvara piloter ombord så kan det i praktiken bli så att en pilot får ha kontroll och styra över flera plan från marken. Detta innebär att en möjlig säkerhetsfördel utnyttjas för ökad effektivitet och kostnadsbesparing. I slutändan är det ju då inte säkrare än innan.

Tekniken testas på fraktflyg

Pernilla Ulfvengren menar att automation är bra inom vissa områden. Datorer kan samla och bearbeta stora mängder data och har enorm minneskapacitet. Hon tror dock inte att automation hade varit ett alternativ i flera av de fallen där mänskliga faktorn varit involverad.

– Automation har i många hänseende förenklat och förbättrat för människor. Men automation kan dessutom i sig vara en risk då det kan vara än svårare för mänskliga operatörer att ingripa mitt i en situation då tekniken fallerar.

Tekniken som gör det möjligt för plan att flyga utan pilot finns och används för militära flyg. Det har också testats på fraktfartyg.

– När tekniken kommer så långt finns det fortfarande människor i systemet som utvecklar det. Människor kan bygga in en bugg i systemet som vi inte har hittat än. Men om man skulle förlora kontrollen så kan man ju offra fraktflyget.

”Många skulle inte våga flyga”

Obemannade passagerarplan är ingenting som diskuteras mer än teoretiskt. Om de började användas tror Pernilla Ulfvengren att det mer skulle handla om att dra ner på kostnaderna än att öka flygsäkerheten.

– Vi har gått från att ha tre-fyra personer i cockpit till att ha en eller två. Den ändringen är mer kostnadsdriven än säkerhetsdriven. Som jag kan se det, i den här branschen, handlar det om att spara på personalkostnader. Men många är flygrädda och har nog svårt att tänka sig att gå ombord och flyga utan piloter ombord.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.