Film-, musik- och tv-branschen i Sverige segrade på måndagen i den unika rättstvisten med Bredbandsbolaget. Företaget måste nu hindra sina kunder från att besöka piratsajter.
”En trend i Europa”
Domen baseras på EU-direktiv från 2001 och Sverige är långt ifrån först. Finland, Norge, Danmark, England, Frankrike och Italien infört liknande regler de senaste åren. Allt för att stoppa spridning av piratmaterial.
– Det är en trend i Europa. Men det är svårt att mäta effekten. Det finns för lite forskning på det, säger Daniel Westman, doktorand i rättsinformatik.
Piratexperten Michael D. Smith är professor i informationsteknologi och marknadsföring på Carnegie Mellon-universitetet och skrivit boken ”Streaming Sharing Stealing”. Han är en av de som menar att piratsajterna har haft en stor effekt.
– Om man kan få tag på något gratis så är man mindre benägen att betala för det. Det slår mot försäljningen, säger han.
Krävs att tillräckligt många sajter stängs av
Han berättar vad som hände i Storbritannien efter det att liknande regler införts där.
– Om man blockerar en sajt så hittar användarna bara till en annan. Men om man stänger av tillräckligt många sajter så tycker användarna att det blir för krångligt och vänder sig till lagliga alternativ, som Netflix och andra streamingtjänster istället.
Michael D. Smith menar att det nästan är omöjligt att bli av med piratsajterna helt. Men säger att relativt små straff kan ge stor effekt.
– Man behöver inte låsa in någon i 50 år för att stoppa piratverksamhet, även ett litet straff kan skapa förändring, säger han.
Enligt honom är det solklart att den illegala nedladdningen påverkat underhållningsbranschen negativt. Men att bekämpa piraterna räcker inte, enligt honom. Rättighetsägarna måste också anpassa sin verksamhet till dagens digitala samhälle. Till exempel genom att skapa användarvänliga och skräddarsydda tjänster som gör att användarna hittar sådant som de vill se.