Alla partier eniga om skärgårdstrafiken

Uppdaterad
Publicerad

En förstudie om framtidens sjötrafik klubbades på trafiknämndens möte i tisdags. Öppen misstro har förbytts i samförstånd när skärgårdsbor och näringsidkare fått säga sitt.

– Det har varit ett brett samråd så att den kritik som var förra året inte ska kunna upprepas. Alla partier har skrivit under ett papper så vi hoppas det här ska bli bra, säger Stella Fare (FP), vice ordförande i trafiknämnden, som var en av många som sa bestämt nej till planerna på upphandling av framtidens skärgårdstrafik när de presenterades för ett år sedan.

Sällan har så många varit så arga. Det handlade bland annat om anklagelser om att landstinget skulle komma att gynna ett stort rederi på bekostnad av flera små enmansföretagare. Förslaget på ny tidtabell väckte både raseri och förtvivlan när flera öar med restaurang inte skulle kunna få ut matgäster eller leveranser.

Efter valet 2014 – ABC

Det fanns också tankar om att flytta skärgårdstrafiken från Strömkajen vilket upprörde många.

Allianskollegor oeniga

Det var Moderaterna som drev förslaget, medan Folkpartiet och Centerpartiet lämnade allianskollegan och gick emot upphandlingsplanen.

Ställd inför givet nederlag avbröt Christer G Wennerholm upphandlingen och flera miljoner i konsultarvoden gick i sjön.

Brett samförstånd

Nu ett år senare ligger en ny förstudie klar. Den här gången har skärgårdsbor och näringsidkare i skärgården fått säga sitt – och de som var skoningslösa i sin kritik förra året ser nu ljusar på framtiden.

– Vi känner oss mycket lugnare och är tacksamma för den stora öppenheten i utredningsprocessen, där vi fått vara med hela vägen och framföra våra synpunkter, säger Bo Lagerqvist, Skärgårdens trafikantförening.

– Tidtabellen blir i allt väsentligt kvar likadan som 2013, fast med fler sjöfartstimmar. Det som oroar oss är uppdelningen i sex områden, som ska upphandlas separat. Det är viktigt att man inte låser ett fartyg i ett visst område. Ett flexibelt utnyttjande är bättre för ekonomin, säger Bo Lagerqvist.

Klassikerna kvar

Trafikantföreningen är annars nöjd med övriga delar av förstudien som att Waxholmsbolagets klassiska fartyg ska fortsätta i reguljärtrafik och en nordsydlig linje ska öppnas redan nästa år.

– Det var kanske otydligheter från oss politiker eller tjänstemän som gjorde att vi inte nådde fram förra året. Nu har vi i lugn och ro kunnat utvekla samarbetet, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M).

– Uppenbarligen behövdes ytterligare ett år för att alla partier skulle inse att vi inte står så långt ifrån varann.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Efter valet 2014 – ABC

Mer i ämnet