Kryssningsfartyg i Östersjön sväljer allt fler passagerare – på mindre än tio år har antalet passagerare ökat från 2,3 till 3,8 miljoner passagerare årligen, visar en rapport från den mellanstatliga Helsingforskommissionen Helcom. Sammanlagt trafikerade 77 kryssningsfartyg Östersjön säsongen 2014. Och med detta ökar utsläppen i såväl fartygens toaletter som Östersjön.
– Toalettavfall innehåller kväve och fosfor. Dessa övergödande ämnen bidrar till de stora problem vi ser i Östersjön, till exempel bottendöden, säger Anna Petersson som representerar Sverige i Helcom.
Uppskjutet
Tidsplanen för ett förbud har spruckit, rapporterar Sydsvenskan. Planen var att utsläppen skulle förbjudas från 2016 respektive 2018. Men nu tyder det mesta på att det snarare blir 2019 och 2021 – beroende på fartygets ålder.
– Ryssland är det enda land i Östersjöregionen som inte gett sitt medgivande till att vi kan skicka in ett gemensamt klartecken till FN-organet IMO. Datumen är framflyttade för att det ska kännas görligt att förbudet blir effektivt, säger Petersson.
Först när alla länder har gett grönt ljus, exempelvis till att det finns tillräckligt med mottagningsanläggningar, kan det lämnas besked till IMO.
– I officiella sammanhang har Ryssland sagt att de har mottagningsanläggningar. Men de anser sig behöva mer nationella konsultationer och uttrycker oro för mindre fartyg, säger Petersson.
Hamnar redo
Många hamnar i Östersjön har anläggningar på plats för att ta emot fartygens avloppsvatten. Men utländska redare tar sällan turen förbi dessa stationer. Svenska redare behöver däremot inte ett förbud för att sluta dumpa avloppet, enligt Petersson.
– I över 20 år har en majoritet av svenska redare lämnat avfallet på land.
Fritidsbåtar behöver också dra sitt strå till stacken, enligt Naturskyddsföreningen.
– De bidrar till små mängder avloppsvatten i jämförelse med stora kryssningsfartyg, men fritidsbåtarna är väldigt många. Det behövs fler toaletter och fler ställen vid marinor där man kan tömma sitt avloppsvatten, säger Mårten Wallberg, vice ordförande hos Naturskyddsföreningen.