Skärgårdstrafiken ska upphandlas

Uppdaterad
Publicerad

En båttrafik som underlättar pendling, gynnar turism och som bidrar till att fler kan bo och arbeta i skärgården. Ja, det är några av landstingets utgångspunkter när skärgårdstrafiken nu återigen ska upphandlas.

Förra gången skärgårdstrafiken skulle upphandlas var 2013. I förslaget då ingick bland annat radikala minskningar av turtätheten. Protesterna blev massiva både från skärgårdsbor och även från Folkpartiet och Centerpartiet som tillsammans med oppositionen fällde förslaget.

– Jag är en av kritikerna. Vi måste utgå från den tidtabell som redan finns. Så att de som är i skärgården och de som driver företag, men också de som har fritidshus känner en trygghet. Den här upphandlingen syftar till att utveckla skärgården, inte till att dra in trafiken eller skaka om trafiken, säger Gustav Hemming (C) skärgårdslandstingsråd.

Positiv till en ny upphandling

Bland kritikerna mot det förra förslaget var skärgårdens intresseförening SIKO som i dag är positiva till hur ramarna för den nya upphandlingen ser ut.

– Förra gången var det lite ”hela havet stormar”. Folk fick åka från en replipunkt och komma tillbaka en annan. Det stämde inte med var man hade bilen, det blev för korta tider på öarna. Man kom efter lunch och åkte före middagen, sett ur besöksnäringens perspektiv. Men det behöver man inte rota i nu, säger Britt Fogelström sekreterare vid SIKO.

Trafikområden

Skärgården delas upp i sex trafikområden för att också mindre redare ska ha möjlighet att lägga anbud. Det kommer också att finnas möjlighet till 3000 timmar extra trafik om året jämfört med hur det ser ut i  dag. Hur de timmarna ska användas är dock inte bestämt.

– Det får man se efter hand. Men jag skulle säga att det är en väldigt prioriterad fråga. Att se till att öar där det bor många fastboende på, som Möja, Runmarö och Nämdö och så vidare. Det måste fungera att bo året om. Att man kanske får en bättre året runt trafik på de här öarna, säger Gustav Hemming.

Vid årsskiftet blir det klart vilka företag som kommer att trafikera skärgårdslinjerna och i april 2016 är det meningen att trafiken ska starta.

– Vaxholmsbolagets roll i skärgården är precis lika självklar för mig som SL:s roll är på fastlandet. Bara för att det är i skärgården så är det inte mindre viktigt med en välfungerande kollektivtrafik, säger Gustav Hemming.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.