En undersökning som TV4:s Kalla fakta gjort tillsammans med Motormännen visar att verkstäderna fortfarande inte är att lita på. Åtta bilar kontrollerades innan de lämnades in på lika många verkstäder i Stockholmstrakten och ”riggades” med fel som borde varit lätta att upptäcka; låg nivå av bromsvätska, dåligt lufttryck i däcken och löst batteri. Bara en bil hanterades på rätt sätt och i något fall åtgärdades fel som inte fanns.
Flera förklaringar
– Vi lämnar in åtta bilar och får tillbaka sju med grova fel. Här valde vi punkter som var väldigt enkla att hitta och man behöver inte ens ha fordonsteknisk utbildning för att hitta dem. Ändå får vi det här resultatet, det är skrämmande, säger Milos Kosijer, tekniker på Motormännen och en av dem som preparerade bilarna.
Han räknar upp ett antal förklaringar till varför så många verkstäder inte sköter sitt jobb. Dagens bilar är så tekniskt avancerade att det är svårt för kunden att avgöra om bilen fått fullgod service. Verkstäderna bokar så många jobb att montörerna inte hinner med. Montörerna saknar rätt utbildning och en del montörer borde helt enkelt inte jobba på en bilverkstad.
Sämre och sämre
Företaget Kontrollerad Bilverkstad (KBV), ägt av Motorbranschens Riksförbund (MRF), har omkring 800 anslutna verkstäder, varav flera fanns med i undersökningen. KBV har ett regelverk som de anslutna måste följa för att bli godkända och företagets uppfattning är att bristerna på verkstäderna minskat de två senaste decennierna, från 50 procent till 20 procent i dag.
– Jag tycker inte att det stämmer. Vi gjorde en liknande undersökning för 1,5 år sedan och fick ett skrämmande resultat. Det är ju inte alls så att det blir bättre, det blir snarast sämre och sämre för varje undersökning, säger Milos Kosijer.