Choklad skyddar mot stroke
Stor studie bland män Ljus och mörk choklad har samma effekt.
Publicerad – Uppdaterad
Ny forskning vid Karolinska Institutet i Solna visar att choklad kan minska risken för stroke hos män.
Effekten är densamma oavsett om chokladen är mörk eller ljus.
Exakt hur det här sambandet ser ut kan forskarna ännu inte förklara men man tror att det handlar om en typ av antioxidanter i chokladen som fungerar skyddande för blodkärlen.
Studien, publicerad i tidskriften Neurology och återgiven i flera medier, visar att män som äter 60 gram choklad i veckan löper 17 procents lägre risk att drabbas av stroke än andra. Drygt 37 000 män ingick i undersökningen.
Redan förra året publicerades en annan studie som visade att choklad har samma effekt för kvinnor.