Populärkultur för alla. Så kan man kanske bäst sammanfatta målsättningen när den internationella nöjesmässan Comic Con (tidigare Gamex) drog igång på torsdagen. I år breddar de innehållet till serietidningar, tv-serier och cosplay.
– Fram till nu har vi främst varit en dataspelsmässa. Men jag tror att intresset i Sverige för populärkultur är mycket större än så. Comic Con är ju världens snabbast växande mässa för detta, så varför hade ingen tänkt på att ta den till Sverige tidigare? säger Gital Al-Ebeyawi, grundare av Comic Con Sverige.
En rimlig fråga när det senaste årtiondet präglats av fantasy som en av världens största kulturgenrer, via fenomen som ”Game of thrones”, ”Harry Potter” och ”Sagan om ringen”.
En breddning
Samtidigt visar siffror från Dataspelsbranschen att 60 procent av svenskarna spelar. Av dessa är drygt hälften kvinnor. Bilden om spelaren som en nördig kille är en daterad kliché, menar Gital Al-Ebeyawi.
Men det är en breddning som inte välkomnas av alla. 2014 års speldebatt har präglats av nätkampanjen Gamergate, där det som började som en diskussion om etik i spelbranschen lett till mordhot och trakasserier mot flera kvinnliga spelutvecklare.
– Comic Con står inte bakom någon form av sexism. Det är fruktansvärt att så många kvinnliga kollegor får utstå detta. Problemet är större än vad vi önskar, men vad som händer nu är att branschen faktiskt börjar ta tag i frågan, säger Gital Al-Ebeyawi.
Den 26-årige arrangören syftar bland annat på det öppna brev som publicerades i Svenska Dagbladet i veckan, där Sveriges största spelutvecklare och branschaktörer tog avstånd från sexismen i spelkulturen och lanserade jämställdhetskampanjen Diversi, där Comic Con ingår.
Storm Troopers och alver
Näthatet når däremot inte till mässgolvet, där myllret snarare präglas av vilt entusiastiska Storm Troopers, alver och superhjältar av olika kön och åldrar.
Hur man bygger sin egen R2D2, överlever en zombieapokalyps och vad som utgör det svenska spelundret är några av frågorna på mässans program. I den sistnämnda ryms ett av årets dragplåster: Malmö-baserade Massive Entertainments kommande apokalypsdrama ”The division”:
– Det handlar om verkliga samhällsfaror. Vi hämtade vår inspiration ur fågel- och svininfluensan, och hur sårbart vårt samhälle faktiskt är. I ”The division” bryter en global pandemi ut i New York, och spelaren måste försöka hindra den totala kollapsen, säger Martin Hultberg, en av spelets utvecklare.
Utöver den svenska produktionen visas bland annat ”Battlefield: hardline”, ”Far cry 4” och Microsofts nya storsatsning ”Sunset overdrive” upp för besökarna.