Cykla är det nya sola

Uppdaterad
Publicerad

Stockholm rankas som en av världens trendigaste städer – men när det gäller turismtrender är vi hopplöst efter.

Cykla är det nya sola – för nu vill vi inte vila på semestern längre, vi vill uppleva och vara aktiva.

Fast när det gäller turismens nya stortrend är Stockholm är hopplöst efter.

– Stockholm finns inte ens på kartan, cykelturismen består av några få entreprenörer, annars finns inget alls, säger Erik Svedin som driver Bikeguide Sweden AB.

– Tittar man i Europa är det cykelturismen som dominerar utvecklingen.

Samling för cykel

Men nu ska Stockholm cykla ikapp Österlen, Moseldalen och Provence. Länsstyrelsen samlar myndigheter, kommuner, turistföretag och experter för att få fart på cykelsemestrandet också här.

– Vi tror att det finns en stor outnyttjad potential här. Vi har fått påtryckningar från branchen och cykelburen allmänhet som tycker att vi kan jobba mer med det här, säger Emma Ström, infrastrukturstrateg vid länsstyrelsen i Stockholm.

– Jag tror hur stora möjligheter som helst, säger Dennis Bederoff, som är projektledare för besöksnäring vid Tillväxtverket.

Måste fatta

Men då måste man först förstå vad modern cykelturism är.

– Förr hade man med sig tält och matsäck. Dagens cykelturism är som en industri. De som åker är framför allt människor i medelåldern med goda inkomster. De vill ha en helhetsupplevelse, konstaterar Emma Ström.

– Människor som åker på cykelsemester ställer krav. Man måste  erbjuda bra boende och mat och aktiviteter, bagagetransport och service och förstås säkra vägar med skyltar som alla förstår, säger Dennis Bederoff.

Farliga leder

Mycket av det som krävs finns i länet – men man kan inte ta sig dit på cykel. Länets fåtaliga cykelleder märktes ut för många år sedan, passerar alldeles för få restauranger och hotell och  löper ofta utmedvad som idag är högtrafikerade 70-vägar.

– Man måste bygga riktiga cykelvägar, inte från a till b på snabbaste sättet, utan på vackraste sättet, säger Erik Svedin.

Det kostar förstås pengar – men det förefaller finnas en hel del att tjäna på att möjliggöra cykelturism också hos oss.

Hundra miljarder

Cykelturismen i Europa omsätter uppemot hundra miljarder kronor – om året.

– Intresset växer hela tiden. Tyskland, Holland och Österrike har lång vana och kan det här och utvecklar cyklandet hela tiden. Jag tror det finns en stor potential också för oss, säger Katarina Bergstrand, Swedenbybike.com.

– Stockholm har saknat omvärldsanalys, man har inte förstått hur mycket cykelturismen omsätter i Europa och vad vi kan vinna om vi satsar, säger Erik Svedin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.