Dyrt åtgärda varma bussar

Uppdaterad
Publicerad

Att snabbt åtgärda problemet med varma bussar under sommaren skulle medföra höga kostnader.

En anledning är att det är dyrt att montera klimatsystem i efterhand i bussar som saknar dessa. Det konstaterar landstingets trafikförvaltning i en rapport.

I somras uppmättes temperaturer på en bra bit över 30 grader i vissa av SL:s bussar och på flera ställen delades vattenflaskor ut till resenärerna på trafikförvaltningens bekostnad.

SL ställer redan idag krav på gott luftklimat i alla bussar av trafikutförarna, men planerar nu att se över upphandlingskraven vad gäller klimat. På längre sikt väntas problemet med varma bussar minska då en ökad andel bussar ska få fungerande klimatsystem. Idag finns klimatsystem, AC, på ungefär hälften av SL:s bussar.

Ökade kostnader

Om det införs krav på att samtliga nya bussar ska ha klimatsystem kommer kostanden att öka för bolagen som driver trafiken åt SL. Förutom inköpskostnader tillkommer underhålls- och driftkostnader av klimatsystemen. En buss med klimatsystem drar cirka fem deciliter extra bränsle per mil, enligt rapporten. I snitt förbrukade SL:s dieselbussar 4,5 liter per mil under 2013.

Tunnelbaneförarna får AC

Även inom tunnelbanan och annan spårtrafik finns problem med hög värme sommartid. Nya fordon utrustas med klimatsystem men precis som för bussarna så har eftermontering inte skett i de fordon som saknar fungerande klimatsystem. Tekniska och ekonomiska skäl anges som orsak i rapporten.

Nu ska dock de förarhytter i tunnelbanan som saknar klimatsystem få detta installerat för att undvika förelägganden från Arbetsmiljöverket. Kostnaden beräknas till närmare 68 miljoner kronor.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.