Anledningen till förseningen ska vara att SL har missbedömt hur lång tid pappersarbetet skulle ta, och det gör att alla spår nu är klara men man saknar tillstånd att köra trafik. Tillståndet ges ut av Transportstyrelsen av säkerhetsskäl.
– Vi missbedömde tiden som det skulle ta att få det här tillståndet, säger SL:s presschef Suss Forssman-Thullberg.
Men hur kan ni missbedöma tiden?
– Det är ett helt nytt signalsystem och då var det svårt att avgöra hur lång tid det skulle ta att ta fram nödvändig dokumentation. Men visst borde vi lagt en bättre tidsplan för det här ska så klart inte hända.
Oklart när sträckan kan öppna
Tanken var att Roslagsbanan till Österskär skulle öppnat igen den åttonde september. Ersättningsbussarna kostar nu SL en miljon kronor per vecka. När den nu kan öppna är oklart och SL:s presschef kan inte heller ge någon prognos på ungefär när tågen kan rulla.
– Vi vågar inte ge några prognoser. Det känns inte som att vi har det förtroendet att göra en sådan prognos. Men Transportstyrelsen har fått våra handlingar och vi har högsta beredskap och är redo att sätta igång med trafiken.