Läkemedelsjätten Astra Zeneca redovisar en vinst före skatt på 866 miljoner dollar, motsvarande cirka 6 miljarder kronor, för andra kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 1 086 miljoner dollar motsvarande period 2013.
Omsättningen uppgick till 6 454 miljoner dollar, jämfört med 6 232 miljoner dollar ett år tidigare.
Höjer prognosen
Bolaget höjer prognoserna för helårets intäkter och resultat per aktie, rensat för engångsposter. Intäkterna väntas nu bli i nivå med i fjol, medan resultatet väntas sjunka med ett lågt, tvåsiffrigt procenttal.
Hevreng: som förväntat
Enligt Lars Hevreng, läkemedelsanalytiker på SEB, bjuder rapporten på få överraskningar.
– Det är mycket i linje med deras uttalade ambitioner som de varit öppna med sedan kapitalmarknadsdagen i mars 2013.
Att de höjt sina prognoser för året tror han beror helt och hållet på att kopian till Astraläkemedlet Nexium, som skulle släppts i maj, blivit försenad.
Förvånande, enligt Hevreng, är dock att företaget inte använder de extra pengar de får in till ökade forskningskostnader, utan väljer att höja sin vinstprognos.
– Försäljningen står på ungefär plus minus noll, vilket är bättre än det gick för bolaget för ett och två år sedan. Vinstutvecklingen reflekterar i stort ökade forskningssatsningar.
Vinsten per aktie, exklusive engångsposter, ökade med 8 procent och uppgick till 1:30 dollar. Analytiker hade, enligt Reuters, i genomsnitt räknat med en vinst på 1:10 dollar per aktie och en försäljning på 6,29 miljarder dollar.
Smalare läkemedel
Under kvartalet har Astra lanserat en rad produktnyheter, däribland många nya luftvägsprodukter.
– På luftvägssidan är det en stor kontrast till Astra för tre, fyra år sedan. Det har kommit i prioritet igen, vilket nog är bra.
Man har även inlett flera kombinationsstudier med andra läkemedelsbolag.
Enligt Herveng är skillnaden med Astra i dag jämfört med för fem och tio år sedan att de i dag har många fler produkter på gång som var för sig kanske inte kommer att sälja för så mycket pengar.
– Mycket som utvecklas är smalare läkemedel, vilket gör att produktpaletten ser mycket bredare ut.