Kaos eller strålande trafiklösning på Götgatan

Uppdaterad
Publicerad

I ett förslag som förväntas klubbas igenom i trafik- och renhållningsnämnden 8 april så kommer Götgatan bli tvåfilig, trottoarerna breddas och mer plats ges till cyklisterna. Politikerna, med Ulla Hamilton (M)  i spetsen vill att Götgatans potential som socialt och kommersiellt stråk kommer till sin rätt. De boende och arbetande, som ABC har talat med, på gatan spår dels lysande utsikter och dels kaos för trafiklösningen.

I ett förslag som förväntas klubbas igenom i trafik- och renhållningsnämnden 8 april så kommer Götgatan bli tvåfilig, trottoarerna breddas och mer plats ges till cyklisterna. Politikerna, med Ulla Hamilton (M)  i spetsen vill att Götgatans potential som socialt och kommersiellt stråk kommer till sin rätt. De boende och arbetande, som ABC har talat med, på gatan spår dels lysande utsikter och dels kaos för trafiklösningen.

– Det är många som går och cyklar på Götgatan men de får nästan inte plats på grund av körfälten, så mycket bilar är det inte som kör här även fast man tror det. De flesta tycker nog att det är trevligare med en långsamt rörlig stad än att bilarna tar över, säger Ulla Hamilton (M).

Pilotlösning

Götgatan var länge en av Stockholms viktigaste in- och utfarter men nu ser läget annorlunda ut och snarare efterfrågas plats för gångtrafikanter än för bilister. Området pilotlösningen berör är det mellan Folkungagatan och Ölandsgatan. Där ska man på försök se hur denna lösning tas emot av stockholmarna.

”Kaos”

Det kommer innebära färre parkeringsplatser och trafiken får samsas på endast två körfält, något som Hani Nabati, som jobbar på Gyrella på Götgatan tror kommer leda till kaos.

– Det är redan bilar som dubbelparkerar vissa tider på dygnet för att få plats och det är mycket trafik här, det vet jag inte hur de ska lösa. Det kan bli kaos, säger Hani Nabati.

”Strålande”

Men samtidigt är boende och arbetande på Götgatan glada för att något görs för att den ska bli trevligare att gå på.

– Strålande! Nu kanske cyklisterna håller sig till cykelbanan och inte cyklar på trottoarerna och det är bra med bänkar som man kan sitta på, säger Gunilla Casselli. Hon borde veta eftersom hon firar över fyrtio år som boende på gatan.

– Det har förändrats mycket här på fyrtio år, men jag har inget emot det, säger Gunilla Casselli.

Ombyggnaden förväntas vara klar till sommaren och kostar 2,5 miljoner kronor.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.